LIVE: κίνηση στους δρόμους
Εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι - Συνεργάτες MotoΤρίτη

Ιταλία: Αποζημίωση οδηγών για καθυστερήσεις – Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

(16/12/2025)
Ιταλία επιστρέφει διόδια για μποτιλιάρισμα – Τι ισχύει και τι ΔΕΝ ισχύει στην Ελλάδα

Ιταλία επιστρέφει διόδια για μποτιλιάρισμα – Τι ισχύει και τι ΔΕΝ ισχύει στην Ελλάδα

Ιταλία: Επιστροφή διοδίων για έργα και μποτιλιάρισμα από το 2026.
Αποζημίωση από 50% μέχρι 100% του ποσού που πληρώθηκε.
Ελλάδα: Πληρώνεις διόδια ακόμα και αν είσαι ακίνητος.
Δύο διαφορετικές φιλοσοφίες για το ίδιο πρόβλημα.

mototriti Team

Ιταλία: Επιστροφή διοδίων για έργα και μποτιλιάρισμα από το 2026

Από το 2026, η Ιταλία περνά σε ένα νέο μοντέλο διαχείρισης της ταλαιπωρίας στους αυτοκινητόδρομους, θεσπίζοντας επιστροφή διοδίων για καθυστερήσεις λόγω έργων ή έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης. Με την Απόφαση 211/2025 της Ρυθμιστικής Αρχής Μεταφορών (ART), εισάγονται σαφή όρια και ποσοστά αποζημίωσης, συνδέοντας για πρώτη φορά το κόστος του διοδίου με την πραγματική ποιότητα της μετακίνησης. Η φιλοσοφία είναι ξεκάθαρη: το διόδιο πρέπει να ανταποκρίνεται στην υπηρεσία που έλαβε ο οδηγός, ειδικά όταν η διαδρομή μετατρέπεται σε πολύωρη αναμονή.
 

Αποζημίωση από 50% μέχρι 100% του ποσού που πληρώθηκε

Στην περίπτωση έργων στους δρόμους, η επιστροφή διοδίων εξαρτάται από το μήκος της διαδρομής: έως 30 χιλιόμετρα προβλέπεται αποζημίωση χωρίς όριο καθυστέρησης, από 30 έως 50 χιλιόμετρα απαιτούνται πάνω από 10 λεπτά, ενώ άνω των 50 χιλιομέτρων το όριο ανεβαίνει στα 15 λεπτά. Για μποτιλιάρισμα χωρίς εργοτάξια, η αποζημίωση βασίζεται αποκλειστικά στη διάρκεια της ταλαιπωρίας: από 60 έως 119 λεπτά επιστρέφεται το 50% των διοδίων, από 120 έως 179 λεπτά το 75%, ενώ αν η καθυστέρηση ξεπεράσει τις τρεις ώρες, προβλέπεται πλήρης επιστροφή διοδίων (100%).
 

Ελλάδα: Πληρώνεις διόδια ακόμα και αν είσαι ακίνητος

Στην Ελλάδα, αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο δεν υπάρχει. Οι οδηγοί πληρώνουν κανονικά διόδια ακόμη και σε περιπτώσεις πολύωρων καθυστερήσεων λόγω έργων ή κυκλοφοριακής συμφόρησης, χωρίς να προβλέπεται αυτόματη ή θεσμοθετημένη αποζημίωση. Οι συμβάσεις παραχώρησης των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων δεν συνδέουν το κόστος του διοδίου με τον πραγματικό χρόνο διαδρομής ή την ποιότητα εξυπηρέτησης, αφήνοντας τον οδηγό χωρίς δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
 

Δύο διαφορετικές φιλοσοφίες για το ίδιο πρόβλημα

Η σύγκριση Ιταλίας – Ελλάδας αποτυπώνει δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις. Στην Ιταλία, το διόδιο αντιμετωπίζεται ως ανταποδοτική υπηρεσία με μετρήσιμους δείκτες και σαφείς υποχρεώσεις για τους παραχωρησιούχους. Στην Ελλάδα, παραμένει σταθερό κόστος, ανεξάρτητα από την ταλαιπωρία του οδηγού. Το ιταλικό μοντέλο ανοίγει τον δρόμο για ουσιαστική προστασία του χρήστη, την ώρα που στην ελληνική πραγματικότητα η συζήτηση για αποζημίωση λόγω μποτιλιαρίσματος δεν έχει ακόμη ανοίξει σε θεσμικό επίπεδο.
 

AUTOAGORA