Ένας σύγχρονος αισθητήρας IMU

Ο αισθητήρας σε γραφική αναπαράσταση, με τους άξονες τους οποίους μπορεί να διαβάσει.

Το εσωτερικό ενός αισθητήρας τεχνολογίας MEMS, όπως αυτοί της Bosch. Οι παλλόμενες μάζες είναι σημαντικά μικρότερες από την διατομή μιας ανθρώπινης τρίχας -η οποία φαίνεται στα δεξιά της εικόνας.

Τεχνικό: Τι είναι ο αισθητήρας IMU;

Τι είναι και τι κάνει, το εξάρτημα για το οποίο ακούμε όλο και περισσότερα στις μοτοσυκλέτες τα τελευταία χρόνια; Ας ρίξουμε μια ματιά στον αισθητήρα IMU…

Η εξέλιξη των ηλεκτρονικών στην μοτοσυκλέτα τα τελευταία χρόνια, είναι ραγδαία. Από εκεί που τα πάντα βασίζονταν στην ικανότητα του αναβάτη, τώρα ποικίλα συστήματα παρεμβάλλονται μεταξύ του τελευταίου και του μηχανήματος, προκειμένου η εμπειρία οδήγησης να είναι ασφαλέστερη και καλύτερη από ποτέ. Αναμφίβολα, το εξάρτημα που έχει απογειώσει τα ηλεκτρονικά συστήματα και την λειτουργία τους, είναι ο λεγόμενος αισθητήρας IMU, για τον οποίο διαβάζουμε σχεδόν για κάθε νέα μοτοσυκλέτα. Τι είναι όμως αυτός ο αισθητήρας, τι κάνει και πως λειτουργεί;

Τι είναι ο αισθητήρας ΙΜU;
Πρόκειται για ένα εξάρτημα που έχει σκοπό να αναγνωρίζει, σε πραγματικό χρόνο, τόσο την κινητική κατάσταση της μοτοσυκλέτας, όσο και τις μεταβολές σε αυτή, σε περισσότερες από μια κατευθύνσεις –κατά τον διαμήκη και εγκάρσιο άξονα, κατά τον άξονα κλίσης και περιστροφής της μοτοσυκλέτας και όχι μόνο. Με τα δεδομένα που προκύπτουν από την λειτουργία του, ο εγκέφαλος, συγκρίνοντας και τις ταχύτητες περιστροφής των τροχών, καταλαβαίνει την κινητική κατάσταση της μοτοσυκλέτας και προσαρμόζει την λειτουργία των ηλεκτρονικών βοηθημάτων.

Πως όμως λειτουργεί;
Ο αισθητήρας IMU είναι ουσιαστικά, μετεξέλιξη των γυροσκοπίων, εξαρτημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σε συστήματα ελέγχου ευστάθειας και κινητικής κατάστασης. Ένα γυροσκόπιο είναι μια περιστρεφόμενη μάζα, η οποία αντιστέκεται στην μεταβολή της θέσης και της στροφικής της κατάστασης και, με κατάλληλη σύνδεση σε ηλεκτρονικό σύστημα, μπορεί να παρέχει δεδομένα για το όχημα που το φέρει. Ο αισθητήρας IMU όμως δεν μπορεί να έχει γυροσκόπια, καθώς θα γινόταν μεγάλος και βαρύς για χρήση με μοτοσυκλέτες.
Αντιθέτως, στο εσωτερικό του, φέρει μικροσκοπικές μάζες, που μπορούν να ταλαντώνονται ελεύθερα και είναι συνδεδεμένες με «ελατήρια» και μηχανισμούς, που διαβάζουν την κίνησή τους. Όσο η μοτοσυκλέτα κινείται, στρίβει, επιταχύνει ή φρενάρει αλλά και οτιδήποτε άλλο, οι μάζες στο εσωτερικό του αισθητήρα  αλλάζουν διαρκώς θέση. Ο αισθητήρας με αυτό τον τρόπο, παράγει δεδομένα με τα οποία τροφοδοτεί τον εγκέφαλο της μοτοσυκλέτας.

Το αποτέλεσμα: Απόλυτος έλεγχος
Με τις τελευταίες τεχνολογίες αισθητήρων, η ανάγνωση της κινητικής κατάστασης μιας μοτοσυκλέτας γίνεται μέχρι και σε 6 άξονες –επιτάχυνση κατά μήκος, εγκάρσια και κατά ύψος, αλλά και περιστροφή κατά τους ίδιους τρόπους. Με την διαρκή εξέλιξη των ECU, μια σύγχρονη μοτό μπορεί να παρέχει τον απόλυτο έλεγχο στον αναβάτη της, σε οποιαδήποτε κατάσταση, αναβαθμίζοντας πολύ την οδηγική της συμπεριφορά και στο τέλος, την οδηγική εμπειρία.