Νέος ΚΟΚ: Πρόστιμο 350 ευρώ για παράνομη δέσμευση θέσης στάθμευσης

Το Υπουργείο Μεταφορών και οι δημοτικές αρχές θέλουν να αποκαταστήσουν την ισονομία στη χρήση του δημόσιου χώρου, υπενθυμίζοντας ότι ο σεβασμός ξεκινά από τα αυτονόητα. Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά: «Ο δρόμος δεν είναι τσιφλίκι κανενός».
Ο νέος ΚΟΚ βάζει φρένο με 350 ευρώ πρόστιμο στα τελάρα και τις καρέκλες.
Απαγορεύεται κάθε εμπόδιο στο οδόστρωμα.
Αυστηρά τα πρόστιμα και οι αρμοδιότητες στους Δήμους.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Ο δρόμος δεν είναι τσιφλίκι κανενός.
Ο νέος ΚΟΚ βάζει φρένο με 350 ευρώ πρόστιμο στα τελάρα και τις καρέκλες
Η εποχή που καρέκλες, γλάστρες, καφάσια ή παλιά μηχανάκια «κρατούσαν» θέσεις στάθμευσης στις ελληνικές γειτονιές φαίνεται να τελειώνει οριστικά. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) βάζει φρένο σε ένα φαινόμενο που είχε γίνει καθημερινότητα: την ιδιοποίηση του δημόσιου χώρου. Από εδώ και πέρα, όποιος καταλαμβάνει θέση στάθμευσης ή τμήμα του οδοστρώματος με αντικείμενα, κινδυνεύει με πρόστιμο 350 ευρώ, καθώς ο δρόμος θεωρείται δημόσιος χώρος, ανοιχτός σε όλους και όχι προσωπικό «οικόπεδο» μπροστά από το σπίτι ή το κατάστημα.
Απαγορεύεται κάθε εμπόδιο στο οδόστρωμα
Η αυθαίρετη δέσμευση χώρων στάθμευσης έχει αποτελέσει για χρόνια πηγή εντάσεων ανάμεσα σε πολίτες και οδηγούς, με τους πρώτους να υπερασπίζονται «τη θέση τους» και τους δεύτερους να απαιτούν ισονομία στη χρήση του δρόμου. Πλέον, το Aρθρο 52 του νέου ΚΟΚ είναι σαφές: απαγορεύεται ρητά η προσωρινή ή μόνιμη κατάληψη του οδοστρώματος με οποιοδήποτε αντικείμενο ή εμπόδιο που περιορίζει την κυκλοφορία ή τη στάθμευση. Αυτό περιλαμβάνει καρέκλες, γλάστρες, κάδους, παλέτες, ακόμη και οχήματα ή δίκυκλα που τοποθετούνται σκόπιμα για να «φυλάνε» μια θέση. Η μόνη εξαίρεση προβλέπεται όταν υπάρχει επίσημη άδεια από τον Δήμο, ύστερα από γνωμοδότηση της αστυνομίας.
Αυστηρά τα πρόστιμα και οι αρμοδιότητες στους Δήμους
Η επιβολή του προστίμου των 350 ευρώ δεν είναι τυχαία – πρόκειται για ένα από τα υψηλότερα διοικητικά πρόστιμα που σχετίζονται με τη στάθμευση. Στόχος είναι να λειτουργήσει αποτρεπτικά απέναντι σε μια νοοτροπία που αντιμετώπιζε το δημόσιο χώρο σαν ιδιοκτησία. Παράλληλα, οι Δήμοι αποκτούν αυξημένες αρμοδιότητες ελέγχου, με δυνατότητα να απομακρύνουν αντικείμενα που μπλοκάρουν το οδόστρωμα, χωρίς να απαιτείται εισαγγελική εντολή. Με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκεται να μπει τέλος σε εικόνες δρόμων γεμάτων καρέκλες, τενεκέδες και πρόχειρα εμπόδια που παραβιάζουν τον ΚΟΚ και εμποδίζουν συχνά ακόμη και την πρόσβαση πυροσβεστικών ή ασθενοφόρων οχημάτων.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Ο δρόμος δεν είναι τσιφλίκι κανενός
Η φιλοσοφία του νέου μέτρου είναι ξεκάθαρη και βαθιά κοινωνική. Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια ανήκουν σε όλους – όχι σε εκείνον που βάζει πρώτος την καρέκλα. Η αυθαίρετη δέσμευση χώρου αντιμετωπίζεται πλέον ως σοβαρή παράβαση, στην ίδια λογική με την παράνομη στάθμευση ή την παρεμπόδιση κυκλοφορίας. Το Υπουργείο Μεταφορών και οι δημοτικές αρχές θέλουν να αποκαταστήσουν την ισονομία στη χρήση του δημόσιου χώρου, υπενθυμίζοντας ότι ο σεβασμός ξεκινά από τα αυτονόητα. Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά: «Ο δρόμος δεν είναι τσιφλίκι κανενός».
Με τον νέο ΚΟΚ να επιβάλλει ξεκάθαρες ευθύνες και πρόστιμα, οι καρέκλες-παρκαδόροι κινδυνεύουν να γίνουν… είδος προς εξαφάνιση. Το ζητούμενο, ωστόσο, δεν είναι μόνο η τιμωρία, αλλά η αλλαγή νοοτροπίας. Γιατί ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους, αρκεί να τον σεβόμαστε όλοι το ίδιο.