Ηλεκτρικά πατίνια: Έρχονται αυστηροί κανόνες και 19 ζώνες απαγόρευσης

Στην Ελλάδα, τα ΕΠΗΟ αδειοδοτούνται από το Υπουργείο Υποδομών και όχι από τους Δήμους, ωστόσο η Αθήνα αποφάσισε να δράσει, επιδιώκοντας τη «χρυσή τομή» ανάμεσα στην ελευθερία μετακίνησης και τη δημόσια ασφάλεια
Στις 20 Νοεμβρίου ψηφίζεται ο νέος κανονισμός των ΕΠΗΟ.
1.574 θέσεις στάθμευσης και αυστηροί έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία.
Οι 19 περιοχές όπου απαγορεύεται πλήρως η κυκλοφορία των πατινιών.
Από το 2026 η εφαρμογή με σαφή όρια και κανόνες.
Στις 20 Νοεμβρίου ψηφίζεται ο νέος κανονισμός των ΕΠΗΟ
Η εποχή της απόλυτης ελευθερίας για τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα φτάνει στο τέλος της. Στις 20 Νοεμβρίου, το Δημοτικό Συμβούλιο Αθηναίων θα ψηφίσει τον νέο Κανονισμό Κυκλοφορίας για τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), ο οποίος αναμένεται να εφαρμοστεί από το νέο έτος. Στόχος είναι να μπει τάξη στο χαοτικό σκηνικό των τελευταίων ετών, με παρατημένα πατίνια, ατυχήματα και δυσκολία στη διέλευση των πεζών, ειδικά στο κέντρο.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Από το Παρίσι και τη Μαδρίτη μέχρι την Πράγα, πολλές πόλεις της Ευρώπης έχουν ήδη περιορίσει τη χρήση των ενοικιαζόμενων πατινιών, έπειτα από μαζικές καταγγελίες για κινδύνους στους πεζούς και επεισόδια επικίνδυνης οδήγησης. Το Παρίσι τα απαγόρευσε εντελώς το 2023 μετά από δημοψήφισμα, ενώ η Πράγα θα ακολουθήσει από τον Ιανουάριο του 2026.
Στην Ελλάδα, τα ΕΠΗΟ αδειοδοτούνται από το Υπουργείο Υποδομών και όχι από τους Δήμους, ωστόσο η Αθήνα αποφάσισε να δράσει, επιδιώκοντας τη «χρυσή τομή» ανάμεσα στην ελευθερία μετακίνησης και τη δημόσια ασφάλεια. Όπως δήλωσε η Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, «δεν πάμε σε καθολική απαγόρευση, αλλά σε λογικούς κανόνες που θα επιτρέπουν τη συνύπαρξη όλων στον δημόσιο χώρο».
1.574 θέσεις στάθμευσης και αυστηροί έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία
Σήμερα, στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν πάνω από 4.000 ηλεκτρικά πατίνια, σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου. Για τη στάθμευσή τους έχουν οριστεί 1.574 θέσεις σε 124 προκαθορισμένες ζώνες, που θα εμφανίζονται και στις εφαρμογές των εταιρειών ενοικίασης. Πατίνια εκτός των επιτρεπόμενων σημείων θα απομακρύνονται από τη Δημοτική Αστυνομία με τη συνδρομή της Διεύθυνσης Καθαριότητας, ενώ οι εταιρείες θα υποχρεώνονται να ενημερώνουν άμεσα ψηφιακά τους χρήστες και να αποσύρουν εγκαταλελειμμένα οχήματα.
Η μη συμμόρφωση θα συνεπάγεται πρόστιμα και, σε περιπτώσεις συστηματικής παραβίασης, ακόμη και ανάκληση άδειας λειτουργίας. Ο νέος κανονισμός ορίζει ρητά πού απαγορεύεται η στάθμευση: πάνω σε διαβάσεις πεζών, κοντά σε στάσεις ΜΜΜ, σε ράμπες ΑμεΑ, οδηγούς τυφλών, εισόδους πεζοδρόμων, χώρους στάθμευσης TAXI, καθώς και σε αποστάσεις μικρότερες από φωτεινούς σηματοδότες ή πινακίδες STOP
Οι 19 περιοχές όπου απαγορεύεται πλήρως η κυκλοφορία των πατινιών
Η πλήρης απαγόρευση θα ισχύσει σε 19 ζώνες υψηλής επισκεψιμότητας και πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Εκτός ορίων για τα ηλεκτρικά πατίνια τίθενται οι περιοχές της Ακρόπολης, του Ναού του Ολυμπίου Διός, ο Λόφος Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο, ο Λυκαβηττός, η Ακαδημία Πλάτωνος, ο Εθνικός Κήπος, το Πάρκο της Σχολής Ευελπίδων, το Πάρκο Γουδή, τα Αλση Προμπονά, Παγκρατίου και Ιλισίων, καθώς και οι Λόφοι Στρέφη, Παπανδρεϊκά, Αγίου Ιωάννη Κυνηγού, Λαμπράκη, Κοίλης, Κολωνού, η Αλεπότρυπα και το σχολικό συγκρότημα Γκράβα.
Επιπλέον, η διέλευση με πατίνια θα απαγορεύεται στους εξής δρόμους:
- Ερμού (από Πλατεία Συντάγματος έως Αιόλου)
- Αιόλου (από Ερμού έως Σοφοκλέους)
- Λεωφόρος Αλεξάνδρας (από Κηφισίας / Βασ. Σοφίας έως Πατησίων)
- Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας (από Βασ. Κωνσταντίνου έως Βασ. Αμαλίας).
Από το 2026 η εφαρμογή με σαφή όρια και κανόνες
Αν εγκριθεί, ο νέος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2026, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη μικροκινητικότητα στην Αθήνα. Στόχος είναι ένας πιο οργανωμένος δημόσιος χώρος, με έμφαση στην ασφάλεια πεζών, χωρίς όμως να περιοριστεί η χρήση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης.
Η δημοτική Αρχή επιδιώκει μια ισορροπημένη λύση που θα επιτρέπει στα ηλεκτρικά πατίνια να παραμείνουν μέρος της αστικής μετακίνησης, αλλά με σαφή όρια και κανόνες. Ήδη οι εταιρείες διαμοιρασμού εκφράζουν επιφυλάξεις για τον αντίκτυπο στα δίκτυά τους, ενώ οι κάτοικοι του κέντρου χαιρετίζουν τα μέτρα ως καθυστερημένα αλλά αναγκαία.
Έπειτα από χρόνια άναρχης κυκλοφορίας, η Αθήνα μπαίνει στο κλαμπ των ευρωπαϊκών πρωτευουσών που επιβάλλουν κανόνες στα ηλεκτρικά πατίνια — και τα πεζοδρόμια ετοιμάζονται, επιτέλους, να ανασάνουν.

.jpg)
