Έτσι φτιάχνεται ένα κράνος
Διαβάστηκε από 33078 αναγνώστες
Δες τώρα πώς κατασκευάζεται το πιο σημαντικό κομμάτι του προστατευτικού εξοπλισμού ενός αναβάτη, το κράνος.
Με το πέρασμα του χρόνου τα υλικά και η διαδικασία κατασκευής ενός κράνους έχουν βελτιωθεί σημαντικά με στόχο να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή προστασία σε ένα από τα πιο ευαίσθητα όργανα του ανθρώπινου σώματος, τον εγκέφαλο.
Το έργο των κατασκευαστών δεν είναι εύκολο καθώς το κράνος πρέπει να είναι άνετο και ελαφρύ, αλλά ταυτόχρονα να μπορεί να προστατέψει το κεφάλι του αναβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης.
Τα υλικά κατασκευής επιλέγονται με βάση τις ιδιότητες που θέλει ο κάθε κατασκευαστής να δώσει στο κράνος του και τη συμπεριφορά που αυτό θα έχει τη στιγμή της πρόσκρουσης.
Θα πρέπει να είναι σε θέση να απορροφήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό κινητικής ενέργειας, πριν τη μεταφέρει στο κρανίο του αναβάτη. Αν σκεφτούμε ότι τα ατυχήματα γίνονται σε διάφορες ταχύτητες και το κράνος προσκρούει σε διαφορετικά υλικά, είναι κατανοητό ότι είναι δύσκολο να βρεθεί η χρυσή τομή, δηλαδή ένα κράνος που να μπορεί να ανταπεξέλθει σε κάθε κατάσταση.
Τα κράνη μοτοσυκλέτας αποτελούνται από 3 βασικά μέρη: το εξωτερικό κέλυφος, ένα αφρώδες υπόστρωμα και τέλος την εσωτερική επένδυση. Ας τα δούμε αναλυτικά:
Εξωτερικό κέλυφος
Το εξωτερικό κέλυφος
αναλαμβάνει τον δύσκολο ρόλο του να αντέχει σε κάθε είδους χτυπήματα και να προφυλάσσει από τα στοιχεία της φύσης. Το πιο συνηθισμένο υλικό κατασκευής είναι το θερμοπλαστικό, αλλά τα ακριβότερα κράνη χρησιμοποιούν πιο εξωτικά υλικά όπως fiberglass, kevlar και ανθρακονήματα.
Το συγκεκριμένο είδος πλαστικού έχει κατασκευαστεί έτσι ώστε να αντέχει τα χτυπήματα. Είναι ένα πολύ σκληρό υλικό, χωρίς όμως να έχει μεγάλη πυκνότητα, συνδυάζοντας έτσι την ανθεκτικότητα με το σχετικά χαμηλό βάρος. Το βάρος είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, αφού ένα βαρύ κράνος που κουράζει τον αναβάτη, μπορεί να τον αποτρέψει από το να το χρησιμοποιεί.
Τα κράνη υψηλότερων προδιαγραφών σχεδιάζονται με γνώμονα τη μεγαλύτερη ελαστικότητα και άρα απορροφητικότητα. Το πλαστικοποιημένο fiberglass τα προσφέρει με έναν μάλλον ανορθόδοξο τρόπο. Είναι πιο εύκολο το να ραγίσει ή να σπάσει σε σχέση με το θερμοπλαστικό, αλλά αυτή ακριβώς η «ευαισθησία» είναι που το κάνει να μπορεί να απορροφήσει μεγάλη ποσότητα ενέργειας.
Τα κορυφαία κράνη της αγοράς κατασκευάζονται από Kevlar και ανθρακονήματα και είναι εξαιρετικά ανθεκτικά, έχοντας ταυτόχρονα το μικρότερο δυνατό βάρος. Εξελίχθηκαν μέσα από τους αγώνες μοτοσυκλέτας, όπου οι δυνάμεις τις οποίες έχει να αντιμετωπίσει ένα κράνος είναι πολύ μεγαλύτερες. Το μειονέκτημά τους είναι το υψηλό κόστος κατασκευής, το οποίο αναπόφευκτα περνάει στον τελικό καταναλωτή.
Αφρώδες υπόστρωμα
Κάτω από το εξωτερικό κέλυφος υπάρχει μια πυκνή στρώση ειδικού αφρού, όμοιου με αυτόν που χρησιμοποιούνται στις ζώνες παραμόρφωσης των αυτοκινήτων.
Είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να είναι αρκετά σταθερός υπό φυσιολογικές συνθήκες, αλλά σε περίπτωση πρόσκρουσης, παραμορφώνεται απορροφώντας μεγάλα ποσά ενέργειας χωρίς να φέρνει αντίσταση. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που πρέπει το κράνος να αντικαθίσταται ακόμα και μετά από μέτρια σύγκρουση.
Εσωτερική επένδυση
Το κεφάλι του αναβάτη έρχεται σε άμεση επαφή με την εσωτερική επένδυση και αυτή
φροντίζει ώστε να του παρέχει άνεση και τέλεια εφαρμογή. Συνήθως, αποτελείται από ένα κεντρικό κομμάτι για το πάνω και πίσω μέρος του κεφαλιού και άλλα δυο μικρότερα κομμάτια, ένα για κάθε μάγουλο. Στα περισσότερα κράνη οι επενδύσεις αφαιρούνται για να μπορούν να πλυθούν και είναι και αποτελούν άλλο ένα σημείο που καθορίζει την ποιότητα και την τιμή ενός κράνους.