Ιταλία – Κάμερες ταχύτητας 2026: Ραντάρ νόμιμα, αλλά χωρίς έγκριση – Τελικά το χάος δεν είναι μόνο στην Ελλάδα

Στην Ιταλία δημοσιεύτηκε η επίσημη λίστα με τις εγκεκριμένες κάμερες ταχύτητας, σηματοδοτώντας την πρώτη πανεθνική απογραφή των συστημάτων μέτρησης ταχύτητας.
Καταγραφή ραντάρ ταχύτητας στην Ιταλία, αλλά το θέμα της ομολογκασιόν μένει ανοιχτό.
Μεγάλο κενό: 3.625 καταγεγραμμένες κάμερες ταχύτητες, πολύ λιγότερες από όσες λειτουργούν.
Η ομολογκασιόν των καμερών και η απόφαση-κλειδί.
Σύγκριση με την Ελλάδα: νέοι κανόνες, νέες κάμερες αλλά ακόμη με κενά.
Καταγραφή ραντάρ ταχύτητας στην Ιταλία, αλλά το θέμα της ομολογκασιόν μένει ανοιχτό
Στην Ιταλία δημοσιεύτηκε η επίσημη λίστα με τις εγκεκριμένες κάμερες ταχύτητας, σηματοδοτώντας την πρώτη πανεθνική απογραφή των συστημάτων μέτρησης ταχύτητας. Ο στόχος του Υπουργείου Μεταφορών ήταν να μπει τάξη σε ένα δίκτυο που για χρόνια λειτουργούσε χωρίς ενιαία καταγραφή. Με τη νέα λίστα, ξεκαθαρίζεται ποια ραντάρ μπορούν να επιβάλλουν πρόστιμα και ποια είναι υποχρεωμένα να απενεργοποιηθούν. Όσα παραμείνουν ενεργά χωρίς να περιλαμβάνονται στη λίστα, θεωρείται ότι εκδίδουν άκυρες κλήσεις. Παρά τη θετική αυτή εξέλιξη, η ιταλική δημόσια συζήτηση παραμένει έντονη, καθώς το μεγαλύτερο ζήτημα – η έλλειψη επίσημης ομολογκασιόν – παραμένει άλυτο.
Μεγάλο κενό: 3.625 καταγεγραμμένες κάμερες ταχύτητες, πολύ λιγότερες από όσες λειτουργούν
Με βάση τις πρώτες αναφορές των ιταλικών οργανισμών οδικής ασφάλειας, ο κατάλογος περιλαμβάνει 3.625 καταχωρημένα ραντάρ, αριθμός σημαντικός αλλά πολύ μικρότερος από τις προηγούμενες εκτιμήσεις, που έκαναν λόγο για περίπου 11.000 εγκατεστημένες συσκευές και περίπου 7.000 ενεργές. Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες κάμερες έμειναν εκτός λίστας, δημιουργώντας ένα νέο κύμα αμφισβητήσεων. Το αποτέλεσμα; Πολλοί οδηγοί ήδη προετοιμάζουν ενστάσεις για πρόστιμα που βεβαιώθηκαν από συστήματα τα οποία δεν έχουν καταγραφεί επίσημα.
Η ομολογκασιόν των καμερών και η απόφαση-κλειδί
Η συζήτηση στην Ιταλία έχει πάρει νομική διάσταση. Το Ανώτατο Δικαστήριο (Corte di Cassazione) έχει αποφανθεί ότι ένα πρόστιμο είναι έγκυρο μόνο εάν η συσκευή διαθέτει πλήρη ομολογκασιόν, όχι απλή υπουργική «έγκριση τύπου». Το πρόβλημα; Παρότι η υποχρέωση υπάρχει από το 1993, καμία συσκευή ραντάρ δεν έχει λάβει πλήρη ομολογκασιόν. Το Υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε πρόσφατα εγκύκλιο που προσπαθεί να μειώσει τη σημασία της διάκρισης, καλώντας τις αρχές να απορρίπτουν ενστάσεις. Όμως η εγκύκλιος δεν μπορεί να παρακάμψει δικαστική απόφαση. Έτσι, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το κύμα προσφυγών θα συνεχιστεί.
Σύγκριση με την Ελλάδα: νέοι κανόνες, νέες κάμερες αλλά ακόμη με κενά
Στην Ελλάδα η συζήτηση για τις κάμερες ταχύτητας έχει ανοίξει ξανά με τον νέο ΚΟΚ (Ν. 5209/2025) και τις εξαγγελίες για 1.000 νέες κάμερες έως το 2026. Παρά τη διαφορετική προσέγγιση, υπάρχουν σημεία που θυμίζουν έντονα την ιταλική πραγματικότητα: οι πολίτες ζητούν διαφάνεια, οι δήμοι πιέζουν για έσοδα και οι αμφισβητήσεις γύρω από τη νομιμότητα των συσκευών συνεχίζονται.
Η Ελλάδα δεν έχει το θεσμικό χάος της Ιταλίας ως προς την ομολογκασιόν, όμως το ζήτημα της σωστής εγκατάστασης, της πιστοποίησης και της ορθής σήμανσης παραμένει βασικό για την αξιοπιστία των ελέγχων. Με τα νέα συστήματα να πολλαπλασιάζονται, το ελληνικό παράδειγμα δείχνει πως χωρίς ξεκάθαρους κανόνες και συνεπή εφαρμογή, το θέμα των προστίμων και των ενστάσεων δεν κλείνει εύκολα – ούτε στη Ρώμη, ούτε στην Αθήνα.

