Τί είναι η σχέση συμπίεσης;
|
- Είναι ο λόγος μεταξύ του όγκου του κυλίνδρου και του όγκου θαλάμου καύσης.
- Ο όγκος κυλίνδρου μετριέται όταν το πιστόνι είναι στο κάτω νεκρό σημείο.
- Ο όγκος θαλάμου καύσης μετριέται όταν το πιστόνι είναι στο άνω νεκρό σημείο.
- Μια υψηλή σχέση συμπίεσης δίνει καλύτερη απόδοση και χαμηλότερη κατανάλωση.
Είναι ο λόγος μεταξύ του όγκου του κυλίνδρου και του όγκου θαλάμου καύσης
Κοιτώντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός κινητήρα βλέπουμε πάντα ένα χαρακτηριστικό που αναφέρεται ως σχέση συμπίεσης. Τί όμως είναι αυτό; Ουσιαστικά πρόκειται για ένα κλάσμα (π.χ. 12,5:1) και μετράει το λόγο μεταξύ του όγκου του κυλίνδρου και του όγκου θαλάμου καύσης. Το δεύτερο νούμερο στο κλάσμα είναι πάντα 1 και το πρώτο νούμερο αναφέρεται στο πόσες φορές μεγαλύτερος είναι ο όγκος του κυλίνδρου (μαζί με τον θάλαμο καύσης) σε σχέση με τον θάλαμο καύσης μόνο του. Ας δούμε όμως λίγο τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά.
Ο όγκος κυλίνδρου μετριέται όταν το πιστόνι είναι στο κάτω νεκρό σημείο
Τα πιστόνια πραγματοποιούν συνεχόμενα τη διαδρομή πάνω και κάτω στους κυλίνδρους όταν ο κινητήρας είναι αναμμένος και όταν το πιστόνι βρίσκεται στο κατώτερο σημείο του (δηλαδή ακριβώς πριν ξεκινήσει την ανοδική του πορεία), τότε λέμε ότι βρίσκεται στο κάτω νεκρό σημείο. Σε αυτή την περίπτωση ο όγκος (χώρος) που υπάρχει μέσα στον κύλινδρο είναι μεγαλύτερος (ή θα λέγαμε είναι ο πλήρης όγκος του κυλίνδρου και σε αυτή τη φάση μετράμε τον όγκο του κυλίνδρoυ.
Ο όγκος θαλάμου καύσης μετριέται όταν το πιστόνι είναι στο άνω νεκρό σημείο
Από την άλλη, όταν το πιστόνι βρίσκεται στο ανώτερο σημείο του (δηλαδή ακριβώς πριν αρχίσει την καθοδική του πορεία, πιεζόμενο από την ανάφλεξη που λαμβάνει χώρα εκείνη τη στιγμή) λέμε ότι βρίσκεται στο άνω νεκρό σημείο του. Εκεί ο όγκος που "υπάρχει" μέσα στον κύλινδρο αφορά μόνο τον θάλαμο καύσης, δηλαδή το σημείο που το μίγμα έχει πλέον συμπιεστεί και δέχεται την ανάφλεξη από το μπουζί. Για να βρούμε τον λόγο συμπίεσης διαιρούμε τον όγκο του κυλίνδρου (μαζί με τον όγκο θαλάμου καύσης) με τον όγκο του θαλάμου καύσης και μετά "απλοποιούμε" το κλάσμα αυτό φέρνοντας τον παρονομαστή στην μονάδα.
Μια υψηλή σχέση συμπίεσης δίνει καλύτερη απόδοση και χαμηλότερη κατανάλωση
Τί σημαίνουν όμως όλα αυτά στην πράξη; Μια υψηλότερη σχέση συμπίεσης σημαίνει ότι το μίγμα συμπιέζεται σε μικρότερο χώρο και έτσι η "έκρηξη" που δημιουργεί η ανάφλεξή του όταν το μπουζί δίνει σπινθήρα είναι εντονότερη. Αυτό σημαίνει ότι με την ίδια ποσότητα μίγματος καυσίμου παίρνεις παραπάνω απόδοση, κάτι που βεβαίως βοηθάει και στην οικονομία καυσίμου όπως είναι κατανοητό. Εδώ είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι ο λόγος συμπίεσης αλλάζει και το καύσιμο το ίδιο που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε. Δηλαδή καθορίζει αν ο κινητήρας μας δουλεύει καλύτερα (και χωρίς φθορές) με 95άρα, 98άρα ή 100άρα. Οι κατασκευαστές έχουν φυσικά οδηγίες για κάθε μοντέλο και πάντα πρέπει να ακολουθούμε αυτή την "προτροπή", ανάλογα με το λόγο συμπίεσης που έχει η μοτοσυκλέτα μας.