Ο λόγος που «πάγωσαν» οι πινακίδες – Χωρίς κυκλοφορία τα νέα οχήματα

Η έκδοση νέων πινακίδων κυκλοφορίας έχει «παγώσει» λόγω έλλειψης ψευδαργύρου (τσίγκου), του βασικού μετάλλου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή τους. Χωρίς αυτό, τα τυπογραφεία δεν μπορούν να παράγουν νέες πινακίδες, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα σοβαρό πρόβλημα.
Η έλλειψη υλικού (τσίγκου) έχει μπλοκάρει την αγορά.
Καθυστέρηση παραλαβής καθώς επίσης γεμίζουν οι εκθέσεις στοκ.
Το καμπανάκι είχε βαρέσει από τον Μάρτιο.
Λύσεις και εναλλακτικές για τις πινακίδες.
mototriti Team
Η έλλειψη υλικού (τσίγκου) έχει μπλοκάρει την αγορά
Η έκδοση νέων πινακίδων κυκλοφορίας έχει «παγώσει» λόγω έλλειψης ψευδαργύρου (τσίγκου), του βασικού μετάλλου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή τους. Χωρίς αυτό, τα τυπογραφεία δεν μπορούν να παράγουν νέες πινακίδες, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα σοβαρό πρόβλημα. Η κατάσταση έχει φέρει αδιέξοδο σε χιλιάδες αγοραστές και επαγγελματίες, αφού νέα οχήματα – κυρίως μοτοσυκλέτες και σκούτερ – μένουν «παγωμένα» στις αποθήκες, χωρίς τη δυνατότητα να παραδοθούν στους ιδιοκτήτες τους.
Καθυστέρηση παραλαβής καθώς επίσης γεμίζουν οι εκθέσεις στοκ
Οι πολίτες που αγόρασαν καινούργια οχήματα βρίσκονται σε αναμονή. Ακόμα κι αν η άδεια έχει εκδοθεί, χωρίς πινακίδα το όχημα δεν μπορεί να κυκλοφορήσει. Παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και όσοι έχασαν ή καταστράφηκε η πινακίδα τους, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα αντικατάστασης μέχρι να έρθει νέο στοκ. Οι αντιπροσωπείες και οι εισαγωγικές εταιρείες υποχρεώνονται να κρατούν δεκάδες ή εκατοντάδες οχήματα «στοκ», δεσμεύοντας πολύτιμα κεφάλαια και χώρους. Οι αγοραστές έχουν πληρώσει ή παραγγείλει τη μοτοσυκλέτα τους, αλλά παραμένουν χωρίς μέσο μετακίνησης. Η ζημιά φτάνει και στο κράτος: καθυστερούν οι ασφαλιστικές και φορολογικές εισφορές, αφού ένα όχημα χωρίς πινακίδα δεν μπορεί να ασφαλιστεί ούτε να φορολογηθεί. Έτσι, το πρόβλημα δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά πλήττει και την οικονομία.
Το καμπανάκι είχε βαρέσει από τον Μάρτιο
Οι υπηρεσίες Μεταφορών είχαν προειδοποιήσει ήδη από τον Μάρτιο ότι τα αποθέματα εξαντλούνται, όμως ο διαγωνισμός για την ανάθεση νέας προμήθειας ξεκίνησε με μεγάλη καθυστέρηση. Μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, να υπογραφεί η σύμβαση, να παραχθούν οι πινακίδες και να διανεμηθούν στις περιφέρειες, μπορεί να χρειαστούν 20 έως 40 ημέρες. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει: από τη δεκαετία του 80 μέχρι και τα μέσα του 2000, υπήρξαν ξανά περίοδοι με μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση πινακίδων. Κοινός παρονομαστής ήταν πάντα η απουσία έγκαιρου προγραμματισμού και συντονισμού. Το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται σήμερα, φανερώνοντας τις αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού.
Λύσεις και εναλλακτικές για τις πινακίδες
Η εξεύρεση νέων ποσοτήτων ψευδαργύρου είναι μόνο μέρος της λύσης. Χρειάζεται καλύτερη οργάνωση: συμβάσεις-πλαίσιο που ενεργοποιούνται αυτόματα όταν τα αποθέματα πέφτουν κάτω από ένα όριο, περιορισμός της γραφειοκρατίας που καθυστερεί μήνες τις διαδικασίες και δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας. Παράλληλα, μπορούν να εφαρμοστούν προσωρινές βεβαιώσεις κυκλοφορίας που θα επιτρέπουν στον ιδιοκτήτη να χρησιμοποιεί το όχημά του νόμιμα, μέχρι να παραλάβει την κανονική πινακίδα. Επιπλέον, αξίζει να εξεταστούν εναλλακτικά υλικά για την παραγωγή πινακίδων, εφόσον πληρούνται τα πρότυπα ασφαλείας. Μακροπρόθεσμα, ακόμη και ψηφιακές λύσεις (QR codes, εφαρμογές) θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά, ώστε να μην εξαρτάται ολόκληρη η αγορά οχημάτων από ένα μόνο υλικό.