Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα: μήπως να αφήσουμε τους κινητήρες όπως τους ξέραμε;

Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα: μήπως να αφήσουμε τους κινητήρες όπως τους ξέραμε;
2 Φωτογραφίες »

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα αναθεωρεί την περιβαλλοντική πολιτική
Επιβράδυνση πωλήσεων ηλεκτρικών και στροφή στα συνθετικά καύσιμα
Το δίλημμα ανάμεσα σε περιβαλλοντική πολιτική και οικονομική ανάπτυξη
Απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης: περιβαλλοντικό κίνητρο ή woke βούρδουλας;

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα αναθεωρεί την περιβαλλοντική πολιτική

Η Ευρωπαϊκή Κοινοβουλευτική Ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα αυτήν τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει προτείνει την αναθεώρηση της απόφασης για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) έως το 2035. Η πρόταση, όπως αναφέρεται σε προσχέδιο εγγράφου που διέρρευσε, προτείνει τη συνέχιση της πώλησης υβριδικών οχημάτων, καθώς και αυτών που λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα, όπως βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα (e-fuels). Το EPP τονίζει πως η πολιτική της πλήρους ηλεκτροκίνησης είναι πιθανό να δημιουργήσει πιέσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες και την οικονομία, και προτείνει εναλλακτικές λύσεις για μια πιο ισορροπημένη μετάβαση.
 

Επιβράδυνση πωλήσεων ηλεκτρικών και στροφή στα συνθετικά καύσιμα

Η πρόταση έρχεται σε μια περίοδο όπου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) επιβραδύνονται, ενώ οι κατασκευαστές δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για πλήρη μετάβαση. Το ΕΛΚ υποστηρίζει ότι η ενίσχυση των επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα και η υιοθέτηση υβριδικών τεχνολογιών θα μπορούσε να προσφέρει βιώσιμες λύσεις με χαμηλές εκπομπές ρύπων, ενώ παράλληλα διατηρεί τη βιομηχανική καινοτομία σε υψηλά επίπεδα. Η προώθηση συνθετικών καυσίμων θεωρείται καίριας σημασίας, καθώς αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ήδη υπάρχουσες υποδομές και κινητήρες, μειώνοντας το κόστος προσαρμογής, το οποίο θα ήταν αρκετά μεγάλο στην περίπτωση της πλήρους μετάβασης στον ηλεκτρισμό.
 

Το δίλημμα ανάμεσα σε περιβαλλοντική πολιτική και οικονομική ανάπτυξη

Η πρωτοβουλία του ΕΛΚ δημιουργεί επιπλέον πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία βρίσκεται ήδη υπό έντονη κριτική για την αυστηρότητα της πολιτικής της. Η Επιτροπή έχει ήδη επιτρέψει μια εξαίρεση για τα e-fuels (συνθετικά καύσιμα που παράγονται χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές), αλλά η πρόταση του EPP ζητά ευρύτερες αλλαγές. Η πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς καλείται να ισορροπήσει μεταξύ της περιβαλλοντικής πολιτικής και της υποστήριξης της βιομηχανικής και οικονομικής ανάπτυξης.
 

Απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης: περιβαλλοντικό κίνητρο ή woke βούρδουλας;

Αν η πρόταση του ΕΛΚ περάσει, η αναθεώρηση θα έχει επιπτώσεις και στη βιομηχανία των μοτοσυκλετών, όπου η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης αναμένεται να εφαρμοστεί έως το 2040. Εάν υιοθετηθούν οι προτάσεις του EPP, οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν την ανάπτυξη υβριδικών τεχνολογιών και τη χρήση συνθετικών καυσίμων. Αυτή η ευελιξία θα μπορούσε να μειώσει την εξάρτηση από την ηλεκτροκίνηση, διασφαλίζοντας περισσότερες επιλογές για τους καταναλωτές και μια πιο ομαλή μετάβαση της βιομηχανίας. Βεβαίως, περισσότερες επιλογές δεν σημαίνει απαραίτητα και σωστές επιλογές. Στην περίπτωση που οι βιομηχανίες δεν πιέζονται να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση, γιατί να το κάνουν αν δεν έχουν κέρδος; Και στην περίπτωση που οι αγοραστές έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε βενζινοκίνητη και ηλεκτροκίνητη μοτοσυκλέτα, γιατί να επιλέξουν κάτι που δεν γνωρίζουν και φοβούνται; Η πίεση για μετάβαση δεν ωθεί απλά τις βιομηχανίες να βγάζουν ηλεκτροκίνητα μοντέλα: ωθεί και τα κράτη να δημιουργούν και να συντηρούν τις απαραίτητες υποδομές, μιας που η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν εξαρτάται μόνο από οχήματα και τις βιομηχανίες, αλλά κυρίως από τα συστήματα που τις συντηρούν.