Εξισορροπώντας τον τροχό: 1 γραμμάριο μπορεί να κάνει την διαφορά!

Εσύ έχεις παρατηρήσει τα μικρά βαρίδια στον τροχό της μοτοσυκλέτας σου;
5 Φωτογραφίες »

Εσύ έχεις παρατηρήσει τα μικρά βαρίδια στον τροχό της μοτοσυκλέτας σου;

- Εξισορρόπηση τροχών: Έχει κρίσιμο ρόλο στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας
- Η φυσική πίσω από το ζύγισμα: Κεντρομόλος δύναμη και ανισορροπία
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ στατικής και δυναμικής εξισορρόπησης
- Σύγχρονες λύσεις: Σφαιρίδια εξισορρόπησης που τοποθετούνται στο ελαστικό

mototriti Team

Εξισορρόπηση τροχών: Έχει κρίσιμο ρόλο στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας

Η εξισορρόπηση τροχών είναι η διαδικασία κατά την οποία κατανέμεται το βάρος ομοιόμορφα γύρω από τον τροχό της μοτοσυκλέτας, ώστε αυτός να περιστρέφεται χωρίς να δημιουργεί κραδασμούς, ιδιαίτερα σε υψηλές ταχύτητες. Εάν λοιπόν νιώθεις ένα υψίσυχνο τράνταγμα στο τιμόνι της μοτοσυκλέτας σου στην εθνική, ή γενικότερα μία ασάφεια στο μπροστινό, καλό θα ήταν να τσεκάρεις εάν ο τροχός σου παρουσιάζει ανισορροπία σε κάποιον έμπειρο τεχνικό. Μια ανισορροπία, ακόμη και της τάξεως του ενός γραμμαρίου, μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα που ο αναβάτης αισθάνεται ως τρέμουλο στο τιμόνι, αυξημένη κόπωση στα χέρια ή αστάθεια στις στροφές. Επιπλέον, αυτή η ανομοιόμορφη κατανομή βάρους οδηγεί σε ανώμαλη φθορά των ελαστικών, ενώ αυξάνει τις καταπονήσεις σε τμήματα της ανάρτησης και των ρουλεμάν. Η κλασική μέθοδος διόρθωσης περιλαμβάνει την τοποθέτηση μικρών μολυβένιων ή ατσάλινων βαριδιών στο στεφάνι, ώστε να αντισταθμίζεται το βαρύτερο σημείο του τροχού και να επιτυγχάνεται ισορροπία.


Μπορεί να είναι μικρό σε όγκο, αλλά η σημασία αυτού του βαριδιού στον τροχό είναι τεράστια και μπορεί να επηράσει την ποιότητα κύλισης της μοτοσυκλέτας και όχι μόνο. 

Η φυσική πίσω από το ζύγισμα: Κεντρομόλος δύναμη και ανισορροπία

Κατά την περιστροφή του τροχού, κάθε σημείο του υφίσταται κεντρομόλο επιτάχυνση. Όταν υπάρχει ανισορροπία, το βαρύτερο τμήμα του τροχού τείνει να απομακρυνθεί λόγω της φυγόκεντρου δύναμης, προκαλώντας κυκλικούς κραδασμούς που μεταδίδονται σε ολόκληρη τη μοτοσυκλέτα. Σε χαμηλές ταχύτητες, το φαινόμενο μπορεί να είναι ανεπαίσθητο, όμως όσο αυξάνεται η ταχύτητα περιστροφής του τροχού, η δύναμη αυτή πολλαπλασιάζεται εκθετικά, καθιστώντας το πρόβλημα πολύ πιο αισθητό. Αυτοί οι κραδασμοί δεν περιορίζονται μόνο στην αίσθηση οδήγησης· επηρεάζουν τη σταθερότητα στις στροφές, τη συμπεριφορά στο φρενάρισμα και τη μακροχρόνια αντοχή των μηχανικών μερών. Για να μιλήσουμε με παραδείγματα, στην πραγματικότητα η ανισορροπία 1 γραμμαρίου μπορεί μονάχα να γίνει αισθητή σε Supersport μοτοσυκλέτες που αγγίζουν ταχύτητες 300χλμ/ω και ειδικότερα εάν αυτή η ανισορροπία αφορά τον εμπρός τροχό. Αλλά σε οποιαδήποτε μοτοσυκλέτα, 5-10 γραμμάρια ανισορροπίας μπορεί να γίνουν αισθητά σε ταχύτητες 100-150χλμ/ω, που είναι ένα πολύ πιο καθημερινό σενάριο για πολλούς αναβάτες.


Η διαδικασία εξισορρόπησης του τροχού γίνεται από εξειδικευμένο μηχανικό, ο οποίος τον τοποθετεί στο εικονιζόμενο μηχάνημα, ώστε να διαπιστώσει εάν τείνει να περιστρέφεται λόγω άνισου βάρους σε κάποιο σημείο. 

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ στατικής και δυναμικής εξισορρόπησης

Η στατική εξισορρόπηση είναι η πιο απλή και εφαρμόζεται συχνά σε συνεργεία που εξυπηρετούν χαμηλότερες απαιτήσεις. Στοχεύει στη διόρθωση κάθετης ανισορροπίας, διασφαλίζοντας ότι ο τροχός δεν έχει συγκεκριμένο σημείο που «κατεβαίνει» πάντα προς τα κάτω όταν περιστρέφεται ελεύθερα σε στάση. Αντιθέτως, η δυναμική εξισορρόπηση εξετάζει το ζεύγος δυνάμεων που δημιουργείται σε περιστροφική κίνηση, διορθώνοντας ταυτόχρονα τόσο την κάθετη όσο και την πλευρική (δεξιά–αριστερά) κατανομή βάρους. Αυτή η μέθοδος είναι ζωτικής σημασίας για μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων ή για οδήγηση σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα συνηθισμένα όρια, καθώς διασφαλίζει την ακρίβεια στην κατευθυντικότητα και μειώνει τη φθορά των ελαστικών κατά τις υψηλές στροφές.


Εκτός από τα κλασικά βαρίδια που τοποθετούνται στον τροχό/στεφάνι, υπάρχουν και άλλες λύσεις όπως αυτά τα σφαιρικά βαρίδια που τοποθετούνται σε ακτίνες. 

Σύγχρονες λύσεις: Σφαιρίδια εξισορρόπησης που τοποθετούνται στο ελαστικό

Πέρα από τα παραδοσιακά βαρίδια, τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί νέες τεχνικές, με πιο δημοφιλή τα σφαιρίδια εξισορρόπησης (balancing beads). Πρόκειται για μικροσκοπικά σφαιρίδια, συνήθως κατασκευασμένα από κεραμικό υλικό ή γυαλί, που τοποθετούνται μέσα στο ελαστικό ή στη σαμπρέλα. Κατά την κίνηση της μοτοσυκλέτας, τα σφαιρίδια αυτά μετακινούνται δυναμικά λόγω της φυγόκεντρου δύναμης και κατανέμονται αυτόματα στα σημεία που χρειάζονται, διορθώνοντας ανισορροπίες σε πραγματικό χρόνο. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι προσαρμόζονται συνεχώς, ακόμη κι αν υπάρξει φθορά στο πέλμα ή μικρή αλλαγή στη γεωμετρία του τροχού. Ωστόσο, δεν είναι κατάλληλα για κάθε τύπο ελαστικού ή μοτοσυκλέτας, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσουν θόρυβο, ή να μην λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε πολύ χαμηλές ταχύτητες όπου η φυγόκεντρη δράση δεν είναι αρκετή. Η εξισορρόπηση τροχών δεν αποτελεί απλώς μια εργασία ρουτίνας, αλλά μια κρίσιμη διαδικασία που συνδέει τη θεωρητική φυσική με την πραγματική ασφάλεια στο δρόμο. Ένας σωστά εξισορροπημένος τροχός μειώνει την κόπωση του αναβάτη σε μεγάλες αποστάσεις, αυξάνει τη σταθερότητα στις στροφές, προστατεύει την ανάρτηση και επιτρέπει στο ελαστικό να διανύσει το μέγιστο της προβλεπόμενης διάρκειας ζωής του. Η παραμέληση αυτής της διαδικασίας μπορεί να οδηγήσει σε σταδιακές αλλά σωρευτικές βλάβες, οι οποίες τελικά κοστίζουν πολύ περισσότερο σε επισκευές και αντικαταστάσεις.


Στην εικόνα βλέπουμε το εσωτερικό ενός ελαστικού αυτοκινήτου με σφαιρίδια εξισορρόπησης. Η φυσική πίσω από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν, είναι ακριβώς η ίδια και για τις μοτοσυκλέτες.


Στο ίδιο ελαστικό λοιπόν με την τοποθέτηση μίας Action Camera βλέπουμε πως η φυγόκεντρος δύναμη, διανέμει τα σφαιρίδια στο ελαστικό όταν αυτό περιστρέφεται. Επειδή βέβαια υπάρχει μέσα στο ελαστικό η Action Camera για λόγους επίδειξης, η ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σχετικά χαμηλή, διότι η τοποθέτηση της κάμερας δημιουργεί μία σημαντικής κλίμακας ανισορροπία. 

MOTOTREND
BEST BUY