Γνωρίζετε πότε και πως θεσπίστηκε στην Ελλάδα η κατηγορία δικύκλων με μέγιστη ταχύτητα 25km/h;

Η Ελλάδα έκανε το βήμα προς τη μικροκινητικότητα την άνοιξη του 2021, όταν με τον Νόμο 4784 εισήχθη επίσημα η κατηγορία των δικύκλων μοτοποδηλάτων με τελική ταχύτητα έως 25 χλμ/ώρα. Πρόκειται για οχήματα που στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες είχαν ήδη θεσμοθετηθεί χρόνια πριν, αλλά στη χώρα μας αγνοούνταν από το Υπουργείο Μεταφορών.
Πώς θεσπίστηκε η κατηγορία των 25 χλμ/ώρα με οδήγηση χωρίς δίπλωμα;
mototriti Team
Η Ελλάδα έκανε το βήμα προς τη μικροκινητικότητα την άνοιξη του 2021, όταν με τον Νόμο 4784 εισήχθη επίσημα η κατηγορία των δικύκλων μοτοποδηλάτων με τελική ταχύτητα έως 25 χλμ/ώρα. Πρόκειται για οχήματα που στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες είχαν ήδη θεσμοθετηθεί χρόνια πριν, αλλά στη χώρα μας αγνοούνταν από το Υπουργείο Μεταφορών.
Το άρθρο 23 ορίζει ότι η χρήση τους επιτρέπεται από την ηλικία των 15 ετών και άνω, δίνοντας έτσι σε εφήβους και νέους μια νόμιμη επιλογή μετακίνησης χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν τα 16 για δίπλωμα μοτοποδηλάτου 45χλμ/ω ή 18 για δίπλωμα αυτοκινήτου ή μεγαλύτερου κυβισμού μηχανάκι.
Στην πράξη, τα μοτοποδήλατα των 25χλμ/ω συναντώνται κυρίως σε αστικά κέντρα και επαρχιακές πόλεις, όπου χρησιμοποιούνται ως οικονομική και απλή λύση καθημερινής μετακίνησης. Το προφίλ των οδηγών τους είναι νέοι που δοκιμάζουν για πρώτη φορά την εμπειρία του δικύκλου, αλλά και μεγαλύτεροι που αναζητούν ένα ελαφρύ, πρακτικό μέσο για κοντινές αποστάσεις.
Πωλήσεις και δυναμική των μοτοποδηλάτων με 25 χλμ/ώρα
Παρότι δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία ταξινομήσεων, οι εκτιμήσεις από εισαγωγείς και διανομείς δείχνουν τη δυναμική της κατηγορίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τους μεγαλύτερους εισαγωγείςς του κλάδου, οι πωλήσεις δικύκλων 25 χλμ/ώρα στην Ελλάδα το 2024 έφτασαν τα 4.000 οχήματα, αριθμός που αναδεικνύει τη σημασία τους στην αγορά.
Η κατηγορία αυτή λειτουργεί και ως «σκαλοπάτι» για τον κόσμο του δικύκλου. Όσοι ξεκινούν με ένα 25άρι μοντέλο, συχνά συνεχίζουν με τα επόμενα βήματα: δίπλωμα ΑΜ για οχήματα έως 45 χλμ/ώρα, κατόπιν στην κατηγορία Α1 για τα 125 κυβικά, και σταδιακά στις μεγαλύτερες άδειες (Α2, Α). Με αυτόν τον τρόπο, η αγορά διευρύνεται και δημιουργεί νέους αναβάτες που διαφορετικά μπορεί να μην έκαναν ποτέ το βήμα προς το δίκυκλο.
Η Γκοργκόλης Α.Ε. ήταν ο μοχλός προώθησης στο Κράτος του αιτήματος αυτής της κατηγορίας και στην Ελλάδα.
Κινητήριος μοχλός για να θεσμοθετηθεί η κατηγορία υπήρξε η Γκοργκόλης Α.Ε., που ενημέρωσε για την δυνατότητα τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και προώθησε το αίτημα με υπομνήματα και προσωπική ενημέρωση στους αρμοδίους Ήταν οι πρώτοι που διέκριναν το κενό και έκαναν όλες τις κινήσεις ώστε να δημιουργηθεί μία νέα κατηγορία οχημάτων, όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Το βέβαιο είναι ότι τα δίκυκλα των 25 χλμ/ώρα αποτελούν μια προοδευτική παρένθεση στον ΚΟΚ, καθώς είναι μια νέα πύλη εισόδου στον κόσμο του δικύκλου και της μικροκινητικότητας.