Κίνηση και στους 2 τροχούς: Γιατί δεν επικράτησε;

H Christini παράγει μέχρι και σήμερα 2WD μοτοσυκλέτες, τις οποίες διαθέτει στην αγορά.
Η Ιστορία της Christini: Από το Πανεπιστήμιο στη Διεθνή Αναγνώριση.
Σύστημα μόλις 6 κιλών με απώλειες μικρότερες από 10%.
Ιδανικό για Enduro, ενεργοποιείται όταν χάνεται η πρόσφυση πίσω.
KTM, Suzuki, Yamaha, Wunderlich, όλες μέσα στο 2WD «παιχνίδι».
Η Ιστορία της Christini: Από το Πανεπιστήμιο στη Διεθνή Αναγνώριση
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία μεταφέρει συνεχώς νέα πρότυπα στο χώρο της μηχανοκίνησης, η ανάγκη για καλύτερη πρόσφυση, σταθερότητα και απόδοση στις μοτοσυκλέτες δεν σταματά ποτέ. Οι αναβάτες σε ανώμαλα εδάφη, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις και οι ακραίοι αγώνες Enduro απαιτούν λύσεις που να ξεπερνούν τα συμβατικά πρότυπα. Και σε αυτόν τον τομέα, η Christini κατάφερε να καινοτομήσει, κάνοντας πραγματικότητα μία ιδέα που πολλοί είχαν ονειρευτεί αλλά όχι επιχειρήσει: Μοτοσυκλέτες με κίνηση και στους δύο τροχούς. Ο Steve Christini, τότε φοιτητής μηχανολογίας στο Drexel University στη Φιλαδέλφεια (τέλη των 90s), ανέπτυξε ένα πρωτότυπο σύστημα AWD (All Wheel Drive) για την πτυχιακή του. Το σύστημα εντυπωσίασε με την εφευρετικότητα και την απόδοση του, κερδίζοντας βραβεία και προσελκύοντας την προσοχή της στρατιωτικής βιομηχανίας. Η μετάβαση από την ακαδημαϊκή έρευνα στην παραγωγή έγινε το 1999, με την ίδρυση της Christini Technologies.
(Στο τέλος του άρθρου μπορείτε να δείτε αναλυτικά σε 6 φωτογραφίες πως λειτουργεί το σύστημα της Christini)
Αρχικά η εταιρεία σχεδίαζε AWD ποδήλατα, αλλά σύντομα προχώρησε στην προσαρμογή του ίδιου μηχανισμού σε μοτοσυκλέτες. Μέχρι το 2002 είχαν ήδη γίνει συνεργασίες με KTM και ATK, ενώ ακολούθησαν αποκλειστικά μοντέλα Christini AWD. Από το 2007 και μετά, η εταιρεία διαθέτει πλήρη σειρά χωμάτινων και enduro μοτοσυκλετών με 2WD, πολλές από τις οποίες χρησιμοποιούνται σε στρατιωτικές επιχειρήσεις. Η Christini δεν είναι απλώς μια μικρή εταιρεία· είναι το απόλυτο σημείο αναφοράς για την κίνηση και στους δύο τροχούς σε δίκυκλα, με πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα δοκιμών και αγωνιστικής χρήσης στις ΗΠΑ, στο Ντακάρ και σε extreme enduro "σκηνικά".
Σύστημα μόλις 6 κιλών με απώλειες μικρότερες από 10%
Το βασικό πλεονέκτημα του Christini AWD είναι η απλότητα και η αξιοπιστία του. Το σύστημα μεταδίδει ισχύ στον μπροστινό τροχό μέσω μιας σειράς γραναζιών, αξόνων και διαφορικών που κινούνται συγχρονισμένα με τον πίσω τροχό. Οι μηχανικοί της εταιρείας κατάφεραν να διατηρήσουν το συνολικό βάρος της διάταξης κάτω από 6 κιλά, γεγονός καθοριστικό για χρήση σε αγωνιστικές και enduro εφαρμογές. Η λειτουργία του συστήματος είναι «παθητική» και ενεργοποιείται μόνο όταν ο πίσω τροχός χάσει την πρόσφυση. Σε κανονικές συνθήκες, η Christini αφήνει τον μπροστινό τροχό ελεύθερο, εξαλείφοντας την ανάγκη για περιττή αντίσταση. Όταν όμως ο πίσω τροχός αρχίσει να γλιστράει, τότε η ισχύς κατευθύνεται άμεσα και στον εμπρός τροχό με μηχανικό συγχρονισμό, χωρίς καθυστέρηση. Ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο είναι οι ελάχιστες μηχανικές απώλειες, κάτω από 10% συνολικά στο σύστημα. Οι ειδικοί οδοντωτοί τροχοί και οι άξονες κίνησης έχουν σχεδιαστεί ώστε να προσφέρουν γραμμική απόκριση, χωρίς παλμούς ή αντιδράσεις στο τιμόνι. Η Christini μάλιστα ισχυρίζεται πως η μετάδοση ισχύος στον μπροστινό τροχό έχει απόκριση 0,1 δευτερόλέπτου, αρκετά γρήγορη ώστε να «πιάσει» το γλίστρημα πριν ο αναβάτης το αντιληφθεί.
Αξιοποιώντας την ηλεκτροκίνηση η Wunderlich σε συνεργασία με την BMW είχε φτιάξει μία AWD R 1200 GS, η οποία είχε έναν ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός τροχό.
Ιδανικό για Enduro, ενεργοποιείται όταν χάνεται η πρόσφυση πίσω
Σε αντίθεση με τα συμβατικά off-road μοντέλα, οι μοτοσυκλέτες 2WD της Christini προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία πρόσφυσης. Όπως παρατηρούν όσοι τις έχουν οδηγήσει, η μοτοσυκλέτα «τραβάει» μπροστά σε δύσκολες συνθήκες, αντί να σπρώχνει μόνο από πίσω. Αυτό μεταφράζεται σε καλύτερη ισορροπία, μεγαλύτερη ευκολία σε ανηφόρες με λάσπη ή χαλίκι και λιγότερες πιθανότητες για κολλήματα ή πτώσεις. Το AWD της Christini λειτουργεί χωρίς ηλεκτρονικά ή υδραυλική υποβοήθηση, κάτι που το καθιστά πλήρως μηχανικό και εύκολο στη συντήρηση. Η πιο ενδιαφέρουσα τεχνική λεπτομέρεια είναι πως όταν αρχίσει να «σπάει» η πρόσφυση πίσω, ο μπροστινός τροχός αρχίζει να τραβάει με δύναμη έως και 30% του συνόλου της μετάδοσης. Η διαφορά γίνεται άμεσα αισθητή σε χαμηλές ταχύτητες, σε τεχνικά μονοπάτια και σε ολισθηρές αναβάσεις. Όπως αναφέρουν έμπειροι αναβάτες enduro, η Christini βοηθά ακόμη και τους αρχάριους να αντιμετωπίσουν αναβάσεις που πριν ήταν απρόσιτες. ΓιΆ αυτό και χρησιμοποιήθηκε εκτενώς από μονάδες των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν, όπου τα αμμώδη τερέν προσφέρουν ελάχιστη πρόσφυση.
Αυτό είναι το θρυλικό WR450F 2-Trac με το οποίο έτρεξε η Yamaha στο Rally Dakar.
KTM, Suzuki, Yamaha, Wunderlich, όλες μέσα στο 2WD «παιχνίδι»
Η Christini μπορεί να κυριαρχεί σε παραγωγή 2WD μοτοσυκλετών, αλλά δεν ήταν η μόνη που προσπάθησε. Από τη δεκαετία του Ά80 μέχρι και σήμερα, μεγάλοι κατασκευαστές έχουν πειραματιστεί με διάφορα 2WD πρωτότυπα, με άλλα να μένουν μόνο στην ιδέα και άλλα να δοκιμάζονται ακόμα και σε Dakar. Η Yamaha ήταν από τις πρώτες, με το θρυλικό WR450F 2-Trac το 2004. Χρησιμοποιούσε ένα υδραυλικό σύστημα με αντλία πίσω που έστελνε λάδι σε κινητήρα μπροστινού τροχού. Αν και δοκιμάστηκε σε αγώνες rally, το κόστος και η πολυπλοκότητα δεν το έφεραν ποτέ σε μαζική παραγωγή. Η Suzuki ακολούθησε με το πρωτότυπο Nuda 2WD, ένα GS500 με ηλεκτρικό μοτέρ στον μπροστινό τροχό και κεντρική διαχείριση από ECU. Η KTM από την άλλη δούλεψε σε μηχανικά πρωτότυπα βασισμένα στο LC4 640, ενώ πρωτοπόροι όπως η Ohlins και η Wunderlich (σε συνεργασία με BMW) παρουσίασαν ακριβές μετατροπές, που δεν "έπιασαν". Η BMW Wunderlich μάλιστα χρησιμοποιούσε ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός τροχό σε μία BMW R 1250 GS με ειδικές μετατροπές. Η Rokon, αν και όχι street legal, παράγει ακόμη σήμερα off-road δίκυκλα με πλήρη μηχανική 2WD μετάδοση και αλυσιδοκίνητο μπροστινό τροχό - περισσότερο… τρακτέρ παρά μοτοσυκλέτα, αλλά με εκπληκτική ικανότητα ανάβασης. Προορίζεται κυρίως για αγρότες και επαγγελματίες.