E20 και μοτοσυκλέτα: Ποιες είναι ήδη έτοιμες για το νέο καύσιμο;

Το καύσιμο E20, που σταδιακά εισάγεται σε όλο και περισσότερες αγορές, είναι μείγμα βενζίνης με 20% βιο-αιθανόλη και αναμενόμενη αντιστοιχία οκτανίων 98 RON, καθιστώντας το ουσιαστικά «πράσινο» Super

Το καύσιμο E20, που σταδιακά εισάγεται σε όλο και περισσότερες αγορές, είναι μείγμα βενζίνης με 20% βιο-αιθανόλη και αναμενόμενη αντιστοιχία οκτανίων 98 RON, καθιστώντας το ουσιαστικά «πράσινο» Super Plus.

Τι είναι το E20 και γιατί αλλάζει το τοπίο στα καύσιμα
Η Triumph και η Harley δείχνουν τον δρόμο συμβατότητας
Honda και Yamaha δηλώνουν ήδη έτοιμες
Το μέλλον πλησιάζει, αλλά η Ευρώπη μένει πίσω

Τι είναι το E20 και γιατί αλλάζει το τοπίο στα καύσιμα

Το καύσιμο E20, που σταδιακά εισάγεται σε όλο και περισσότερες αγορές, είναι μείγμα βενζίνης με 20% βιο-αιθανόλη και αναμενόμενη αντιστοιχία οκτανίων 98 RON, καθιστώντας το ουσιαστικά «πράσινο» Super Plus. Η αιθανόλη παράγεται από ανανεώσιμες φυτικές πρώτες ύλες, όπως καλαμπόκι, ζαχαροκάλαμο ή σιτάρι, και θεωρείται ουδέτερη σε εκπομπές CO₂, αφού επιστρέφει στην ατμόσφαιρα διοξείδιο του άνθρακα που είχε προηγουμένως απορροφηθεί από τα φυτά. Ωστόσο, παρά τα θεωρητικά περιβαλλοντικά οφέλη, η χρήση της παρουσιάζει και σημαντικά πρακτικά ζητήματα. Η υγροσκοπική φύση της αιθανόλης – η ικανότητά της δηλαδή να απορροφά υγρασία από τον αέρα – οδηγεί σε δημιουργία υδατικών στρωμάτων στον πάτο του ρεζερβουάρ, που σε συνδυασμό με τη χημική δραστικότητα της αλκοόλης προκαλούν διάβρωση σε μεταλλικά εξαρτήματα, σκουριά, αλλά και αστάθεια σε παλαιότερους καρμπυρατέρ. Παράλληλα, η ενεργειακή πυκνότητα της αιθανόλης είναι σημαντικά χαμηλότερη από της βενζίνης – γεγονός που οδηγεί σε αύξηση κατανάλωσης καυσίμου. Ενδεικτικά, κάθε 10% αιθανόλης συνεπάγεται κατά μέσο όρο 3% αύξηση κατανάλωσης, άρα στο E20 αναμένουμε έως 6% αυξημένο ρυθμό καύσης σε σχέση με το παραδοσιακό E5. Από την άλλη πλευρά, το E20 δεν υπόκειται σε φόρο εκπομπών CO₂, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μικρότερη λιανική τιμή σε ορισμένες χώρες, αντισταθμίζοντας μερικώς τη μεγαλύτερη κατανάλωση. Επιπλέον, η αναβάθμιση σε 98 οκτάνια προσφέρει καλύτερη συμπεριφορά σε σύγχρονους κινητήρες υψηλής συμπίεσης.
 

Η Triumph και η Harley δείχνουν τον δρόμο συμβατότητας

Οι πρώτες εταιρείες που ανταποκρίθηκαν άμεσα στο ερώτημα «ποια μοντέλα είναι ήδη συμβατά με E20;» ήταν οι Triumph και Harley-Davidson. Και οι απαντήσεις τους δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας. Η Triumph δήλωσε επίσημα ότι όλα τα μοντέλα της τελευταίας δεκαετίας έχουν κατασκευαστεί με τεχνικές προδιαγραφές που επιτρέπουν τη χρήση βιοκαυσίμου έως και 25% αιθανόλη (E25). Δεν απαιτείται καμία μετατροπή στο λογισμικό, στα μπεκ ή στο υλικό του κινητήρα. Ο αναβάτης απλώς γεμίζει και φεύγει. Αυτή η τεχνική ετοιμότητα αποτυπώνει τη μακροχρόνια στρατηγική της Triumph, η οποία ήδη από το 2015 είχε ενσωματώσει επιλογές υλικών και χαρτογραφήσεις έτοιμες για την επόμενη εποχή. Η Harley-Davidson από την άλλη, έχει σχεδιάσει τα τρέχοντα μοντέλα της ώστε να λειτουργούν με μέχρι και E22. Μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη αξιοποίηση του καυσίμου στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια απλή ενημέρωση λογισμικού ECU, λόγω διαφορών στις περιβαλλοντικές προδιαγραφές σε σχέση με τη Βραζιλία – αγορά-στόχος για τα περισσότερα μοντέλα. Στην πράξη, η Harley σχεδιάζει ήδη για καύσιμο αιθανόλης άνω του 20% και απλώς περιμένει την Ευρώπη να «ακολουθήσει».
 

Honda και Yamaha δηλώνουν ήδη έτοιμες

Ενώ στην Ευρώπη η μετάβαση σε E20 φαίνεται να έρχεται το 2028, οι ασιατικές και λατινοαμερικανικές αγορές έχουν ήδη προχωρήσει αρκετά. Η Honda, για παράδειγμα, διαθέτει στην Ινδία το μοντέλο GB 350 S με επίσημη έγκριση E20. Το ίδιο μοντέλο διατίθεται και στην Ευρώπη – χωρίς όμως να συνοδεύεται από επίσημη αποδοχή για χρήση E20, εξαιτίας διαφορετικών κανονιστικών πλαισίων. Η ίδια η Honda παραδέχεται πως αρκετά μοντέλα της, ιδίως αερόψυκτα έως 300 κ.εκ., είναι τεχνικά ικανά να λειτουργούν με υψηλότερα ποσοστά αιθανόλης, ειδικά στις χώρες που η αιθανόλη είναι φθηνή και διαδεδομένη. Η Yamaha, από την πλευρά της, έχει επενδύσει στην Ινδική αγορά με κινητήρες 155 κ.εκ. για μοντέλα όπως τα MT-15, R15 και FZ-X, τα οποία είναι ήδη πιστοποιημένα για E20. Παράλληλα, στη Βραζιλία, η Yamaha προσφέρει από το 2012 τη σειρά Blueflex, όπου οι μοτοσυκλέτες λειτουργούν με οποιοδήποτε ποσοστό βενζίνης και αιθανόλης – ακόμη και με καθαρή αλκοόλη. Ωστόσο, καμία από τις δύο εταιρείες δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει εάν τα ευρωπαϊκά μοντέλα (ιδίως τα μεγαλύτερα) υποστηρίζουν E20, παρότι είναι πιθανό να συμβαίνει. Εδώ, η απουσία επίσημης πληροφόρησης δημιουργεί αβεβαιότητα στους χρήστες.
 

Το μέλλον πλησιάζει, αλλά η Ευρώπη μένει πίσω

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμματίζει την ευρεία εισαγωγή του E20 από το 2028 και μετά, ως μέρος της πράσινης μετάβασης και της μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι πληροφορίες προς τους αναβάτες είναι ελλιπείς, και η εγκυρότητα κάθε μοντέλου σε σχέση με την αιθανόλη δεν είναι δημόσια και συγκεντρωμένη. Αυτό δημιουργεί παγίδες: ένας αναβάτης Triumph γνωρίζει με σιγουριά ότι μπορεί να γεμίσει με E20. Ένας κάτοχος Yamaha ή Honda στην Ευρώπη, δεν έχει καμία απολύτως διαβεβαίωση, ακόμα κι αν το ίδιο του το μοντέλο λειτουργεί ήδη στην Ινδία ή τη Βραζιλία με E20 ή E85. Οι κυβερνήσεις, οι αντιπροσωπείες και οι εισαγωγείς θα πρέπει να δημιουργήσουν πλατφόρμες ενημέρωσης και να διασφαλίσουν τη σταδιακή προσαρμογή τόσο του στόλου όσο και της τεχνικής υποστήριξης. Οι μοτοσυκλέτες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εξαίρεση στο καθεστώς καυσίμων – αλλά ως ισότιμος και ενημερωμένος χρήστης της ενέργειας του αύριο.
 

BEST BUY
AUTOAGORA