net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος

Χαλκιάς Βασίλης

Ο κ. Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Συμβούλος της εταιρείας Αττικές Διαδρομές Α.Ε., στα πλαίσια της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας του mototriti.gr, μας μίλησε για την Αττική Οδό, έναν από τους ασφαλέστερους ευρωπαϊκούς δρόμους και για τα ψηλά ποσοστά ατυχημάτων που σημειώνονται με μοτοσικλέτες σε αυτόν.

 
Μ.Τ.: Υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στην Αττική Οδό με εμπλεκόμενους μοτοσικλετιστές;

Β.Χ.: Η Αττική Οδός συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πλέον ασφαλείς αυτοκινητόδρομους στην Ευρώπη. Μάλιστα, το 2005 η Διεθνής Οδική Ομοσπονδία/IRF (International Road Federation) απένειμε στην εταιρεία το 1ο βραβείο για τη συμβολή της στην οδική ασφάλεια. Από τα στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα στην Αττική Οδό, διαπιστώνουμε ότι οι δείκτες διατηρούνται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τους μέσους ευρωπαϊκούς όρους. Ωστόσο, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι η Αττική Οδός θα μπορούσε να ήταν ο ασφαλέστερος αυτοκινητόδρομος στον κόσμο(!), αν σε αυτόν δεν κυκλοφορούσαν μοτοσικλέτες. Και αυτό γιατί, δυστυχώς, τα στοιχεία της Αττικής Οδού για τους μοτοσικλετιστές δείχνουν ότι η επικινδυνότητά τους (νεκροί ή τραυματίες ανά εκατομμύριο οχηματοχιλιόμετρα) είναι πολλαπλάσια σε σχέση με των υπολοίπων κατηγοριών. Πιο συγκεκριμένα, από την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, πάνω από το 50% των θανάτων αφορά μοτοσικλετιστές, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό, αν αναλογιστεί κανείς ότι η κυκλοφορία των δικύκλων στην Αττική Οδό είναι μικρότερη από 3%.

Μ.Τ.: Υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία μηχανοκίνητων δίκυκλων ή τετράτροχων οχημάτων παντός εδάφους (ATV) στην Αττική Οδό και αν ναι, πώς ορίζονται (βάσει κυβισμού / τελικής ταχύτητας);

Β.Χ.: Σύμφωνα με το Άρθρο 29 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στους αυτοκινητόδρομους απαγορεύεται η κυκλοφορία γενικά οχημάτων που εξ υπολογισμού ή εκ κατασκευής ή εξ άλλης αιτίας δεν μπορούν να αναπτύξουν σε οριζόντια οδό, ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό ισχύει και στην Αττική Οδό.

Μ.Τ.: Γνωρίζουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής Οδού παρακολουθείται από κλειστό κύκλωμα. Σε περίπτωση που εντοπιστεί ατύχημα ενός αναβάτη ή βλάβη της μοτοσικλέτας του, πώς ενεργεί το προσωπικό της Αττικής Οδού;

Β.Χ.: Στην Αττική Οδό, κεντρικό πυρήνα της διαχείρισης της κυκλοφορίας αποτελεί το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Κ.Δ.Κ.), το οποίο επιβλέπει διαρκώς τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Ενδεικτικά, να αναφερθεί ότι ο εξοπλισμός κατά μήκος της Αττικής Οδού περιλαμβάνει κάμερες κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης, αισθητήρες οδοστρώματος, τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και όλα τα σύγχρονα μέσα που διατίθενται για το σκοπό αυτό. Το Κ.Δ.Κ., βάσει των στοιχείων που συλλέγει, ενεργοποιεί άμεσα τις διαδικασίες που απαιτούνται με στόχο την ασφάλεια του χώρου του ατυχήματος και των ανθρώπων που εμπλέκονται σε αυτό, καθώς και των υπολοίπων οδηγών που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο. Ειδικότερα, το Κ.Δ.Κ.:

· Επικοινωνεί διαρκώς με τις μονάδες περιπολίας που κινούνται κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου και έχουν ως βασική αποστολή τον εντοπισμό έκτακτων περιστατικών.
· Ειδοποιεί τη Μονάδα Περισυλλογής Οχημάτων, αν απαιτείται.
· Ειδοποιεί, ανάλογα με την περίπτωση, το αρμόδιο Τμήμα Τροχαίας, το ΕΚΑΒ και την Πυροσβεστική Υπηρεσία, η επέμβαση των οποίων συμβάλλει σημαντικά στην ασφαλή λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.

Μ.Τ.: Έχουν τεθεί στόχοι για τη μείωση των ατυχημάτων στην Αττική Οδό και αν ναι, με ποιον τρόπο και μέσα θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο;

Β.Χ.: Αναμφίβολα, ο ανθρώπινος παράγοντας, ο οδηγός και η συμπεριφορά του, είναι η συχνότερη αιτία ατυχημάτων. Για τη διατήρηση υψηλού επιπέδου οδικής ασφάλειας, δεν αρκεί μόνο η συντήρηση της υποδομής βάσει υψηλών προδιαγραφών, αλλά θα πρέπει να συνδυαστεί και με δράσεις ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης στο τόσο κρίσιμο θέμα της οδικής ασφάλειας. Στο πλαίσιο αυτό, η Αττική Οδός αναπτύσσει μια σειρά δράσεων, με στόχο την εκπαίδευση των οδηγών/χρηστών της Αττικής Οδού -με έμφαση στους οδηγούς δικύκλων- καθώς και την εκπαίδευση του ευρύτερου κοινού και των μελλοντικών οδηγών. Παράλληλα, καθώς η σωστή οδηγική συμπεριφορά χτίζεται από νωρίς, η Αττική Οδός υλοποιεί δράσεις που απευθύνονται σε παιδιά και σε εφήβους.
Μιλώντας ειδικά για το ιδιαίτερο κοινό των δικυκλιστών, έχει επανειλημμένα -βάσει επικοινωνιακής στρατηγικής- αποτελέσει κοινό στόχο για τις ενέργειες και τις καμπάνιες της Αττικής Οδού. Με ραδιοφωνικά μηνύματα, έντυπα, δημοσιεύματα στον περιοδικό ειδικό Τύπο και ειδικές εκδόσεις, η Αττική Οδός αποδεικνύει στην πράξη το ενδιαφέρον της για την οδική ασφάλεια των μοτοσικλετιστών.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η στοχευμένη στους μοτοσικλετιστές ειδική ενέργεια της Αττικής Οδού (έκδοση και διανομή έντυπου οδηγού με μυστικά ασφαλούς οδήγησης μοτοσικλέτας), η οποία εντάσσεται στο γενικότερο σύνολο εκπαιδευτικών δράσεων της Αττικής Οδού για την οδική ασφάλεια, τιμήθηκε με το 1ο βραβείο στο πλαίσιο του συνεδρίου «CEO & CSR 2009» που διοργάνωσε η Money Conference σε συνεργασία με την Eurocharity. Το 1ο βραβείο, επίσης στην ίδια διοργάνωση, στην κατηγορία «Κοινωνική καμπάνια» απέσπασε την επόμενη χρονιά και η καμπάνια της Αττικής Οδού με τίτλο «Αρκεί μια στιγμή για μια ζωή», μέρος της οποίας απευθυνόταν στους μοτοσικλετιστές.
Τέλος, σε ραδιοφωνική καμπάνια για την οδική ασφάλεια των δικύκλων, που περιελάμβανε και διαγωνισμό, οι νικητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ειδική εκπαιδευτική ημερίδα ασφαλούς οδήγησης μοτοσικλέτας σε διεθνώς αναγνωρισμένη σχολή.

Μ.Τ.: Στο εξωτερικό ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά η τοποθέτηση ελαστικών παρεμβυσμάτων στις μπαριέρες για την προστασία των μοτοσικλετιστών. Υπάρχουν σκέψεις για εφαρμογή κάτι αντίστοιχου στην Αττική Οδό;

Β.Χ.: Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ασφάλεια των δικυκλιστών και το πόσο ιδιαίτερα εκτεθειμένη είναι αυτή η κατηγορία χρηστών του αυτοκινητόδρομου σε κινδύνους, έχουμε ήδη ξεκινήσει τη διερεύνηση και τη λήψη πρόσθετων μέτρων παρόμοιων με εκείνων που εφαρμόζονται διεθνώς, για την προστασία τους από την πρόσκρουσή τους στα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας (ΜΣΟ) και ειδικότερα στους ορθοστάτες των στηθαίων αυτών. Πιο συγκεκριμένα, τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν την τοποθέτηση πρόσθετων τεμαχίων ή διατάξεων πάνω στα ήδη τοποθετημένα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας, με σκοπό την απορρόφηση ενέργειας ή την αποτροπή της απευθείας πρόσκρουσης των δικυκλιστών στα στηθαία και κυρίως στους ορθοστάτες.
Καθώς η ασφάλεια στην Αττική Οδό αποτελεί τον πρωταρχικό σκοπό για την εταιρεία, μεθοδεύονται συνεχώς βελτιώσεις της οδικής υποδομής, με βάση τις εξελίξεις της τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό, έχει δρομολογηθεί, αρχικά σε πιλοτικό επίπεδο, η τοποθέτηση των σχετικών προστατευτικών στα στηθαία ασφαλείας σε ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου.

 

??????? ????????????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ