net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος

Δεν πρέπει να ανακατεύετε συνθετικά με ορυκτέλαια ή με ημισυνθετικά, αλλά ούτε και λιπαντικά με διαφορετικό ιξώδες.

Πολλές φορές ένα συνεργείο θα βγάλει τα λεφτά του από τα λιπαντικά –αν τα προμηθευτείς από εκεί- κι έτσι μπορεί να μη χρεώσει καν εργατικά αλλαγής.

Το λιπαντικό που χρησιμοποιείτε πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές που θέτει ο κατασκευαστής. Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο της μοτοσικλέτας σας.

Δεν βάζουμε ποτέ παραπάνω λάδι, καθώς αυξάνεται η πίεση στο κύκλωμα, με τα προβλήματα ακολούθως να είναι εγγυημένα.

FAQ

Προσοχή στο λαμπάκι λαδιού!
Θυμηθείτε, πάνω απ' όλα, όταν  γυρίζετε το κλειδί στον κεντρικό διακόπτη του δικύκλου, θα πρέπει να ανάβει στιγμιαία η ένδειξη λαδιού, μαζί με τις υπόλοιπες ενδείξεις. Αλλιώς, η λάμπα πιθανώς να έχει καεί, και θα πρέπει να την αλλάξετε άμεσα! Φυσικά μην περιμένετε να ανάψει το προειδοποιητικό λαμπάκι του λαδιού, για να ελέγξετε τη στάθμη στη μοτοσικλέτα σας. Τότε πιθανώς να έχει ήδη γίνει ζημιά.

Κάθε πότε πρέπει να ελέγχω τη στάθμη του λαδιού;
Επειδή ο συγκεκριμένος έλεγχος στις σύγχρονες μοτοσικλέτες είναι πανεύκολος, καλό είναι να τον κάνετε αρκετά συχνά –ειδικά αν γνωρίζετε πως ο κινητήρας σας «τσιμπάει» λάδια. Αν το μοντέλο είναι καινούργιο και δεν καίει λάδια, τσεκάρετε το τουλάχιστον στα μισά της προγραμματισμένης αλλαγής. Αν είστε επιμελής μαθητής, τσεκάρετε το ακόμη συχνότερα, κακό δεν κάνετε.

Πώς ελέγχω τη στάθμη του λαδιού;
Αν το δίκυκλο σας έχει «ματάκι» / «παραθυράκι» ελέγχου, μπορείτε να δείτε άμεσα τη στάθμη του λιπαντικού, με τη μοτοσικλέτα πάντα όρθια. Καλό είναι να ζεστάνετε για δυο-τρία λεπτά τον κινητήρα, να σβήσετε, να περιμένετε ένα λεπτό ακόμη, και κατόπιν να ελέγξετε τη στάθμη. Κάντε το ίδιο αν δεν έχετε «μάτι», αλλά δείκτη / μετρητή στάθμης ενσωματωμένο στην τάπα του λαδιού. Αφού ζεστάνετε τη μοτοσικλέτα, σβήστε τον κινητήρα και βγάλτε το δείκτη, σκουπίστε τον, με όρθια τη μοτοσικλέτα (είτε κρατώντας την, είτε τοποθετώντας την στο διπλό stand) ξαναβυθίστε τον (συνήθως να ακουμπάει στην τάπα χωρίς να τον βιδώσετε -αν και σε κάποια δίκυκλα θέλει βίδωμα, ελέγξτε το manual), και ελέγξτε τη στάθμη. Η στάθμη πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα στις ενδείξεις min και max του μετρητή. Πάντα δουλεύουμε σε καθαρό περιβάλλον και καθαρίζουμε το κεφάλι του μετρητή πριν τον ξεβιδώσουμε, καθώς δεν πρέπει να μπουν βρωμιές στο κάρτερ. 

Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζω το λιπαντικό του κινητήρα μου;
Αυτό εξαρτάται από το πρόγραμμα συντήρησης του δικύκλου σας, όπως αναφέρει ο κατασκευαστής. Εντός του manual αναγράφονται όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, αναλόγως βεβαίως του τρόπου αλλά και των συνθηκών οδήγησης σας. Η πρώτη αλλαγή συνήθως πρέπει να γίνει στα 1.000 χλμ., αμέσως μετά το στρώσιμο της μοτοσικλέτας, ώστε να αφαιρεθούν, μαζί με το λιπαντικό, και το γρέζι που εμφανίζεται μετά τα πρώτα χιλιόμετρα λειτουργίας (μέχρι να «ταιριάξουν» απόλυτα τα μηχανικά μέρη) και οι υπόλοιπες εξαρτώνται από τις οδηγίες του κατασκευαστή και τη χρήση της μοτοσικλέτας. 
Αν τώρα τα περισσότερα χλμ του δικύκλου γίνονται εντός της πόλης, με συχνά σταμάτα – ξεκίνα, κολλημένοι στην κίνηση για πολλή ώρα ή οδήγηση σε ακραίες συνθήκες (υψηλές ή εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, ή συνεχώς τελικές στην Εθνικό Οδό), ή αν το δίκυκλο παραμένει ακίνητο για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε συνίσταται η συχνότερη αλλαγή του λιπαντικού. Έχετε υπόψη σας παρόλα αυτά, να μην πάτε στην άλλη άκρη, γιατί είναι κρίμα να αλλάζετε το λάδι πριν την ώρα του, όταν δεν έχει καν προλάβει να κάνει δουλειά (έξτρα κόστος χωρίς αντίκρισμα στη λειτουργία του κινητήρα). Tip για τους κασκαντέρ: Όταν κάνετε σούζα, πολλές φορές η κεφαλή δεν λιπαίνεται σωστά, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά της.

Είναι απαραίτητο να αλλάζω και το φίλτρο λαδιού με κάθε αλλαγή;
Όχι. Και σε αυτή την περίπτωση οφείλετε να ακολουθήσετε τις οδηγίες του κατασκευαστή. Αν όμως ο κατασκευαστής επιτάσσει αλλαγή φίλτρου στα συγκεκριμένα χιλιόμετρα, μην την αμελήσετε! 

Ποιο είναι το καταλληλότερο λιπαντικό για τη μοτοσικλέτα μου; 
Ο πλέον αρμόδιος που μπορεί να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση δεν είναι άλλος από τον κατασκευαστή της μοτοσικλέτας. Το λιπαντικό που χρησιμοποιείται πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές που θέτει ο κατασκευαστής. Για να μάθετε ποιο είναι το καταλληλότερο πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο της μοτοσικλέτας. Tip: πολλές φορές, για να μη χάσετε την εγγύηση του κατασκευαστή, πρέπει να εμπιστευτείτε και την επιλογή της εταιρείας για τα λιπαντικά. Αυτό γίνεται αφού τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία θα σας βάλουν συγκεκριμένη μάρκα λιπαντικού που συνεργάζεται με την κατασκευάστρια εταιρεία.

Μπορώ να βάλω λιπαντικά αυτοκινήτου στη μοτοσικλέτα μου
Όχι. Τα λιπαντικά αυτοκινήτων έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τις απαιτήσεις και τις συνθήκες ενός κινητήρα αυτοκινήτου. Οι διαφορές που εντοπίζονται ανάμεσα στο συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων ενός αυτοκινήτου και μιας μοτοσικλέτας θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της τριβής και την υπερθέρμανση, σε περίπτωση που τοποθετηθεί λιπαντικό αυτοκινήτου σε μια μοτοσικλέτα. 

Είναι το ακριβότερο λιπαντικό και το καλύτερο για τη μοτοσικλέτα μου; 
Όχι απαραίτητα. Και πάλι, το καταλληλότερο λιπαντικό για τη μοτοσικλέτα σας είναι αυτό που προτείνει ο κατασκευαστής και όχι το ακριβότερο ή «καλύτερο». 

Η αλλαγή λαδιών είναι χρονοβόρα διαδικασία;
Όχι, ένας έμπειρος μηχανικός δεν θα χρειαστεί παραπάνω από 20 λεπτά για να αλλάξει τα λάδια του δικύκλου σας. Ουσιαστικά πρέπει να λυθεί το φίλτρο (ελπίζουμε στην περίπτωση σας να μην χρειάζεται να λυθούν τα πλαστικά για να γίνει αυτό, γιατί αλλιώς αυξάνει ο χρόνος, αλλά και το κόστος), να ξεβιδωθεί η τάπα, και να περιμένετε να αδειάσουν τα λάδια.

Ποιο είναι το κόστος μιας αλλαγής λαδιών;
Πολλές φορές ένα συνεργείο θα βγάλει τα λεφτά του από τα λιπαντικά –αν τα προμηθευτείς από τους ίδιους- κι έτσι μπορεί να μη σας χρεώσει καν τα εργατικά για μια αλλαγή λαδιών. Το κόστος του φίλτρου λαδιού κυμαίνεται από 3-16 ευρώ, ανάλογα τον τύπο και τη μάρκα. Φίλτρα λαδιού θα βρείτε τόσο του κατασκευαστή του δικύκλου σας, όσο και άλλων after-market κατασκευαστών. Τα επώνυμα λιπαντικά κοστίζουν από 5-6 ευρώ το λίτρο, και φτάνουν ακόμα και τα 15 ευρώ το λίτρο. Για μια μοτοσικλέτα που χρειάζεται 4 λίτρα λιπαντικού, και αλλαγή φίλτρου, χονδρικά υπολογίζετε κοντά στα 50-80 ευρώ, μαζί με τα εργατικά. Σημειώστε πως όταν αλλάζετε και το φίλτρο, χρειάζεται να προσθέσετε περίπου 500ml λαδιού, τα οποία κατακρατά το φίλτρο!

Μπορώ να αναμίξω συνθετικό λάδι με ορυκτέλαιο; 
Δεν πρέπει να ανακατεύετε συνθετικά με ορυκτέλαια ή με ημισυνθετικά, αλλά ούτε και λιπαντικά με διαφορετικό ιξώδες. Μόνο αν ο κινητήρας χρειάζεται επειγόντως συμπλήρωμα και βρίσκεστε μακριά από τον… πολιτισμό, προχωρήστε σε ανάμειξη, και κάντε μια σωστή αλλαγή αμέσως μόλις βρείτε τα κατάλληλα λιπαντικά. Συνήθως, αν πρόκειται για δύο ίδια λάδια (π.χ. συνθετικά 10W-40), αλλά άλλης μάρκας, η ανάμειξη είναι ασφαλέστερη, αν και υπάρχουν ενστάσεις κι εδώ, πιθανώς λόγω διαφορετικών προσθέτων. Και σε αυτή την περίπτωση, κάντε αλλαγή με ενός τύπου λαδιού, μόλις μπορέσετε.

Μπορώ να χρησιμοποιήσω "ανοιγμένο" λάδι μετά από πολύ καιρό; 
Το λάδι οξειδώνεται, και απορροφά υγρασία -ειδικά όταν βρίσκεται μέσα στον κινητήρα. Οι 6 μήνες απ' όταν άνοιξες το μπουκάλι, είναι ένα ασφαλές διάστημα για να το χρησιμοποιήσεις. 

Σε δίχρονο κινητήρα με μίξη στο ρεζερβουάρ, ποια είναι η σωστή αναλογία του λαδιού μείξης; 
Την αναλογία που προτείνει ο κατασκευαστής του δικύκλου σας (για παράδειγμα 2% ή 3%). Tip: Σε μείξη στο ρεζερβουάρ, υπολογίστε πόση βενζίνη θα βάλετε, και βάλτε πρώτα τη μισή ποσότητα (πχ. 5 λίτρα, αν θέλετε να βάλετε 10). Κατόπιν προσθέστε ποσότητα λιπαντικού για τα 10 λίτρα, και ολοκληρώστε, με την προσθήκη των υπόλοιπων 5 λίτρων βενζίνης -έτσι θα αναμειχθεί καλύτερα το λιπαντικό. 

Γιατί στην αλλαγή το λάδι βγαίνει συνήθως μαύρο; 
Τα λάδια περιέχουν καθαριστικά και διαλυτικά πρόσθετα, που κατακρατούν αιωρούμενα σωματίδια (κατάλοιπα οξειδωμένου λαδιού - παράγωγα καύσης που έχουν περάσει στα κάρτερ) αποτρέποντάς τα να περάσουν στις επιφάνειες του κινητήρα, κολλώντας τα ελατήρια, ή φράζοντας την αντλία λαδιού. Αυτά τα σωματίδια συνήθως μαυρίζουν το λάδι. Όμως το χρώμα από μόνο του δεν είναι κριτήριο αλλαγής. Ούτε και μπορεί κάποιος μηχανικός να καταλάβει κάτι με τη… σαμανιστική μέθοδο «τρίβω το λάδι ανάμεσα στα δάχτυλα». 

Το «ματάκι» ελέγχου των λαδιών, είναι θόλό ή «ιδρώνει». Τι συμβαίνει; 
Πρόκειται απλά για υδρατμούς, που προέρχονται από τα κάρτερ, όταν το λάδι δεν έχει ανεβάσει ικανή θερμοκρασία. 

Χρειάζεται να αλλάζω τύπο λαδιού ανάλογα με την εποχή; 
Εμπιστευτείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή. Για την Ελλάδα ένα 15-50 καλύπτει τι δίκυκλο σας για τις θερμοκρασίες του χειμώνα, μέχρι και τους 40 βαθμούς του καύσωνα το Καλοκαίρι. Αν ζείτε σε περιοχές με ιδιαίτερα κρύο χειμώνα, το 10-40 ή το 5-40 θα σας καλύψει καλύτερα. 

Που πετάω τα παλιά λάδια; 
Αν κάνουμε τις αλλαγές λαδιών μόνοι μας, μαζεύουμε τα χρησιμοποιημένα λάδια σε μια λεκάνη, κατόπιν τα βάζουμε στα μπουκάλια των λιπαντικών που μόλις προσθέσαμε στον κινητήρα, και τα παραδίδουμε στο συνεργείο της γειτονιάς μας, ώστε να πάνε για ανακύκλωση. 

Πόσο φυσιολογικό είναι να καίει λάδια ο κινητήρας μου;
Στην περίπτωση του δίχρονου κινητήρα δεν το συζητάμε, είναι απόλυτα φυσιολογικό, όσον αφορά στα λιπαντικά μείξης. Στους τετράχρονους κινητήρες, τα περισσότερα service manual αναφέρουν ότι αν ο κινητήρας καίει / καταναλώνει 200ml στα 1000km, το γεγονός αυτό είναι αποδεκτό. Αν καίει περισσότερο, τότε πρέπει να συμβουλευτείτε άμεσα κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Tip: Οι αερόψυκτοι κινητήρες ανεβάζουν μεγαλύτερες θερμοκρασίες απ' τους υγρόψυκτους, και πιθανώς να σας καίνε και περισσότερο λάδι.

Πειράζει αν βάλω περισσότερο λάδι στο δίκυκλο μου; 
Πειράζει, και μάλιστα πολύ. Όχι μόνο δεν βελτιώνεται η λίπανση του κινητήρα, αλλά αυξάνεται η πίεση στο κύκλωμα, με τη μικρότερη επίπτωση να είναι μείωση της ιπποδύναμης και σκάσιμο στις τσιμούχες. Στη χειρότερη, ο στρόφαλος θα πιέσει το λάδι, μετατρέποντας το σε… μαγιονέζα, που δεν θα μπορεί να περάσει απ' την αντλία λαδιού, κατάσταση που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε κόλλημα. Μην το κάνεις! 

Η εξάτμιση στο τετράχρονο δίκυκλο μου καπνίζει. 
  • Αν το χρώμα του καπνού είναι μπλε ή μπλε-μαύρο, το λάδι έχει βρει τρόπο να περνά στον θάλαμο καύσης –είτε από ελατήρια, είτε από οδηγούς/τσιμουχάκια βαλβίδων. 
  • Αν το χρώμα του καπνού είναι μόνο λευκό, μπορεί να έχει κάψει φλάντζα κεφαλής και να περνά ψυκτικό υγρό στον θάλαμο καύσης. 
  • Αν το χρώμα είναι μαύρο, μπορεί να υποφέρει από πλούσιο μείγμα. 
Μπορώ να χρησιμοποιήσω πλήρως συνθετικό λιπαντικό, εάν μέχρι τώρα χρησιμοποιώ συμβατικό;
Η αλλαγή σε πλήρως συνθετικό δεν δημιουργεί πρόβλημα στην λειτουργία του κινητήρα, αντίθετα συνίσταται από τους κατασκευαστές δικύκλων για τα δίκυκλα τελευταίας τεχνολογίας. 

Δεν έχω λεφτά για συντήρηση και έτσι δεν αλλάζω συχνά λάδι.
Μπορεί η συντήρηση του δικύκλου να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα λόγω της οικονομικής πίεσης που νιώθουμε όλοι, όμως το λάδι πρέπει να αλλάζεται στα προβλεπόμενα διαστήματα. Απαγορεύεται δια ροπάλου να λειτουργεί ο κινητήρας του δικύκλου μας με πολυκαιρισμένο λιπαντικό ή ακόμα χειρότερα με μικρότερη ποσότητα λιπαντικού. Προσοχή, γιατί στην προσπάθεια περιορισμού των εξόδων, πιθανώς να μείνετε χωρίς μεταφορικό μέσο, από ένα σπασμένο / κολλημένο κινητήρα! Αναλογιστείτε τα έξοδα μιας αλλαγής λαδιού, συγκρίνετε τα με τα έξοδα επισκευής μοτέρ, και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα.

 

??????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ