Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου
Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου
Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου
  • Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου
  • Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου
  • Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου

Vespa 98: Η γέννηση ενός θρύλου

- Το πρώτο αυτό μοντέλο «έδωσε πνοή» σε ολόκληρη την εταιρεία.
- Το όνομα προέρχεται από την σφήκα (Vespa στα Ιταλικά).
- Είχε έναν μονοκύλινδρο, δίχρονο κινητήρα 3,2 ίππων.
- Πάνω από 19 εκατομμύρια «βέσπες» έχουν πουληθεί συνολικά.

Το πρώτο αυτό μοντέλο «έδωσε πνοή» σε ολόκληρη την εταιρεία

Με το τέλος του Β` Παγκοσμίου Πολέμου, η Ιταλία βρισκόταν σε μια τραγική κατάσταση, ενώ είδε και μέσω της συνθηκολόγησης με τους συμμάχους την πολεμική της βιομηχανία να καταστρέφεται. Το εργοστάσιο της Piaggio στην Pontedera που κατασκεύαζε βομβαρδιστικά είχε καταστραφεί λόγω βομβαρδισμού και ο Enrico Piaggio, γιος του ιδρυτή Rinaldo Piaggio, αποφάσισε να μετακινήσει την παραγωγή της εταιρείας του σε κάτι που ήταν πιο επείγον για την εποχή. Την κατασκευή οικονομικών και σύγχρονων μέσων μετακίνησης που θα μπορούσε ο καθένας να αγοράσει. Η διαδικασία αυτή έφερε στον κόσμο την Vespa 98, το πρώτο μοντέλο της θρυλικής αυτής σειράς, το οποίο πατενταρίστηκε στις 23 Απριλίου 1946, στις 12:00 το μεσημέρι, γεννώντας έτσι τη θρυλική πλέον Vespa.

Το όνομα προέρχεται από την σφήκα (Vespa στα Ιταλικά)

Ήδη από το 1944 (υπενθυμίζεται ότι η Ιταλία υπέγραψε κατάπαυση του πυρός με τους συμμάχους στις 8 Σεπτεμβρίου 1943), οι μηχανικοί της Piaggio, Renzo Spolti και Vittorio Casini είχαν σχεδιάσει το πρώτο σκούτερ, με το όνομα MP5 (Moto Piaggio no.5), το οποίο όμως δεν πήρε την έγκριση του Piaggio, ο οποίος προσέλαβε τον μηχανικό αεροσκαφών Corradino D` Ascanio, για να το επανασχεδιάσει. O D` Ascanio ήταν εν τω μεταξύ γνωστός για την αντιπάθειά του για τις μοτοσυκλέτες, τις οποίες θεωρούσε ογκώδεις, βρώμικες και αναξιόπιστες. Για αυτό αποφάσισε να μεταφέρει τον κινητήρα στον πίσω τροχό, ώστε να εξαλείψει την αλυσίδα και μαζί με αυτήν το λάδι με το οποίο λιπαινόταν. Το αποτέλεσμα ήταν η γνωστή σε όλους μας σήμερα Vespa. Όταν αντίκρισε και άκουσε τον κινητήρα του MP6 ο Piaggio αναφώνησε «Μοιάζει με σφήκα!», λόγω της δομής του σώματος του σκούτερ. Το όνομα αποδείχθηκε πιασάρικο και έγινε το επίσημο όνομα του μοντέλου. Η πρώτη παρτίδα – που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 1946 - περιλάμβανε 16 βέσπες φτιαγμένες στο χέρι και έκαναν αμέσως εντύπωση στο Rome Golf Club που παρουσιάστηκαν επίσημα στους δημοσιογράφους. Συνολικά εκείνη τη χρονιά παρήχθησαν 339 Vespa 98.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Είχε έναν μονοκύλινδρο, δίχρονο κινητήρα 3,2 ίππων

Αυτή η ιδιαίτερη – και πρωτοποριακή για την εποχή της – κατασκευή είχε στην καρδιά της έναν μονοκύλινδρο, δίχρονο, αερόψυκτο κινητήρα 98cc, με τετράγωνες διαστάσεις (50x50) οριζόντια τοποθετημένο που συνεργαζόταν με πολύδισκο, υγρό συμπλέκτη και τριτάχυτο κιβώτιο με τις αλλαγές να γίνονται με το χέρι. Απέδιδε 3,2 ίππους, η τελική του μπορούσε να φτάσει τα 60 χλμ./ώρα, ενώ το όλο σύνολο ζύγιζε μόλις 60 κιλά. Το ντεπόζιτο των 5 λίτρων βρισκόταν κάτω από τη σέλα, σε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους, καθώς δεν χρειαζόταν δεύτερη κλειδαριά (για την τάπα), αλλά ούτε και να γίνει κάποια περαιτέρω εργασία στο μεταλλικό σώμα της Vespa.

Πάνω από 19 εκατομμύρια «βέσπες» έχουν πουληθεί συνολικά

Μπορεί σήμερα η Vespa να αναγνωρίζεται σε όλο τον κόσμο και η αξία της επωνυμίας να ξεπερνά τα 900 εκατομμύρια ευρώ, όμως τα πράγματα δεν ήταν έτσι από την αρχή. Τα πρώτα 50 μοντέλα δυσκολευόντουσαν να πωληθούν, μέχρι που o Piaggio εισήγαγε ένα σύστημα πληρωμών με γραμμάτια. Εκεί έγινε πραγματικά ένα μεγάλο βήμα, καθώς ο λαός της μεταπολεμικής Ιταλίας διψούσε για ένα οικονομικό όχημα μεταφοράς. 2.500 Vespa πουλήθηκαν το 1947, πάνω από 10.000 την επόμενη χρονιά, ενώ το 1950 ο αριθμός αυτός είχε φτάσει τις 60.000. Το γιγαντιαίο άλμα έγινε όμως 2 χρόνια μετά, καθώς μια Vespa εμφανίστηκε στην ταινία του Hollywood “Roman Holiday”, έχοντας στη σέλα της τον Gregory Peck και την Audrey Hepburn. H απήχηση ήταν τεράστια και οδήγησε σε πάνω από 100.000 πωλήσεις (μην ξεχνάμε ότι τότε ήταν η πραγματικά χρυσή εποχή του Hollywood, με τις ταινίες του να δημιουργούν παγκόσμιες τάσεις). Λέσχες Vespa άρχισαν να ξεπηδάνε σε διάφορα σημεία της Ευρώπης και στα μέσα της δεκαετίας του `50 εργοστάσια για την παραγωγή της με άδεια άνοιξαν σε διάφορες χώρες, από την Ευρώπη μέχρι τη Λατινική Αμερική και την Νοτιοανατολική Ασία. To 1956 η Vespa έσπασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου πωλήσεων και η τάση αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Από το 1946 μέχρι τώρα έχουν υπάρξει 34 διαφορετικές «βέσπες», με τις συνολικές πωλήσεις να έχουν ξεπεράσει τις 19 εκατομμύρια και φυσικά έχουν γίνει ένα τόσο αναγνωρίσιμο σύμβολο που ο κάθε άνθρωπος σε όλο τον κόσμο, ακόμα και αν δεν έχει ιδέα από μοτοσυκλέτα μπορεί να αναγνωρίσει μια Vespa.