Οι μοτοσυκλέτες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου

Οι μοτοσυκλέτες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου

Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος αποτέλεσε τον πρώτο βιομηχανοποιημένο πόλεμο και οι σχετικά νέες μοτοσυκλέτες χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από όλες τις πλευρές. Εταιρείες που υπάρχουν και σήμερα συμμετείχαν στην πολεμική προσπάθεια του 1914-1918. Ξέρεις ποιές είναι;

Όλοι μας, είτε μέσω ταινιών είτε μέσω φωτογραφιών είμαστε εξοικειωμένοι με τη χρήση των μοτοσυκλετών στον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο. Εικόνες των BMW R75 με το καλάθι ή φωτογραφίες Αμερικανών αγγελιοφόρων με Harley – Davidson WLA κάνουν το γύρο του διαδικτύου και βρίσκονται σε πολλά βιβλία ιστορίας ανά τον κόσμο.

Την δεκαετία του 1940 οι μοτοσυκλέτες ήταν ήδη «εξελιγμένες» σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες, προσφέροντας αρκετά περισσότερες οδούς και τρόπους χρήσης, όμως 20 χρόνια πριν, κατά τη διάρκεια του Α` Παγκοσμίου Πολέμου, οι στρατοί των αντιμαχόμενων είχαν ήδη αναγνωρίσει την αξία που το νέο αυτό τότε μέσο μπορούσε να δώσει στο πεδίο της μάχης, ή μάλλον πίσω από αυτό. Ας δούμε λοιπόν μερικές από τις πιο εικονικές μοτοσυκλέτες που «πολέμησαν» στον Α` Παγκόσμιο Πόλεμο και ας μάθουμε την ιστορία τους.
 

Pancho Villa και βάπτισμα του πυρός


Η πρώτη μοτοσυκλέτα που χρησιμοποιήθηκε σε μάχη φαίνεται να είναι μια Indian του 1914 και ο πρώτος που τη χρησιμοποίησε ήταν ο Pancho Villa κατά τη διάρκεια της Μεξικανικής επανάστασης.


 
Όμως το πραγματικό «βάπτισμα του πυρός» για τις μοτοσυκλέτες ήρθε λίγους μήνες αργότερα, με το ξέσπασμα του Α` Παγκοσμίου Πολέμου. Η κύρια χρήση τους ήταν στα μετόπισθεν, καθώς η ικανότητά τους να κινούνται γρήγορα για τα δεδομένα της εποχής, τις έκανε ιδανικές για αγγελιοφόρους, μεταφορές πυρομαχικών κ.ο.κ.

Κάθε χώρα ενέπλεξε τους δικούς της κατασκευαστές στο παιχνίδι, ενώ οι πρώτες αναφορές κάνουν λόγο για Βελγικές FN που χρησιμοποιήθηκαν τόσο από τους Βέλγους όσο και από τους Ρώσους. Οι Βέλγοι μάλιστα παρήγγειλαν 50 Royal Enfield για να καλύψουν τις ανάγκες τους  ένα μήνα μετά το ξέσπασμα του πολέμου.
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Βρετανοί - Γερμανοί - Αμερικάνοι


Οι Βρετανοί χρησιμοποίησαν μια πλειάδα μοτοσυκλετών, όπως Douglas, BSA, Triumph, Ariel και αργότερα (κυρίως στη RAF) P&M. Μάλιστα για να επανδρώσει  τα αντίστοιχα τμήματα, η κυβέρνηση στράφηκε στις τοπικές λέσχες μοτοσυκλέτας, όπου μπορούσε να βρει άνδρες ήδη εκπαιδευμένους και ικανούς στην οδήγηση μοτοσυκλέτας, οι οποίοι παρουσιάζονταν με δικές τους μοτοσυκλέτες και πληρώνονταν αδρά για τα δεδομένα της εποχής.



Από την πλευρά τους οι Γερμανοί χρησιμοποίησαν επίσης Triumph, αλλά από το αντίστοιχο γερμανικό εργοστάσιο και NSU. H Triumph είχε δημιουργηθεί από έναν Γερμανό μετανάστη πριν τον πόλεμο και είχε το 1914 εργοστάσιο τόσο στην Αγγλία όσο και στη Γερμανία, όπου πωλούνταν ως TWN (Triumph Werke Nurnberg) με έδρα την Νυρεμβέργη. Τα 2 εργοστάσια λειτουργούσαν ανεξάρτητα και αυτό επέτρεψε την διάθεση μοντέλων και στους 2 εμπόλεμους. Οι Γερμανοί μάλιστα πειραματίστηκαν με τη χρήση μοτοσυκλετών στην ίδια τη μάχη (προς αντικατάσταση των αλόγων στις εφόδους), αλλά σύντομα οι προσπάθειες αυτές εγκαταλείφθηκαν.



Οι Αμερικανοί ήρθαν αρκετά αργότερα στον πόλεμο, αλλά είχαν ήδη χρησιμοποιήσει μοτοσυκλέτες σε δικές τους πολεμικές επιχειρήσεις έναντι του Pancho Villa. Οι μοτοσυκλέτες που έφεραν μαζί τους στην Ευρώπη ήταν κυρίως Indian και Harley – Davidson, όμως και μοτοσυκλέτες της Excelsior πέρασαν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η Indian μάλιστα αφιερώθηκε πλήρως στην πολεμική προσπάθεια, παράγωντας σχεδόν 50.000 μοτοσυκλέτες, ενώ η Harley – Davidson παρέδωσε άλλες 20.000.

Αποτέλεσμα


Η εκτεταμένη χρήση των μοτοσυκλετών (και η ανάπτυξη πολλών εταιρειών με βάση τα προηγούμενα νούμερα)  οδήγησε αμέσως μετά τον πόλεμο σε ένα άνοιγμα της μοτοσυκλέτας σε μεγαλύτερα κομμάτια της κοινωνίας. Πολλές μοτοσυκλέτες αποσύρθηκαν από τη στρατιωτική χρήση και πωλήθηκαν σε ιδιώτες, ενώ και ο μεγάλος αριθμός στρατιωτών που είχαν εξοικειωθεί με τη χρήση τους γέννησε την επόμενη γενιά αναβατών και οδήγησε και στην ανάπτυξη τοπικών Πρωταθλημάτων σε όλη την Ευρώπη, ανοίγοντας μια νέα εποχή για το μοτοσυκλετισμό.