net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος

Είναι τελικά χρήσιμα όλα αυτά τα ηλεκτρονικά των σύγχρονων μοτοσυκλετών;

Ηλεκτρονικά βοηθήματα αναβάτη: Απαραίτητα ή υπερβολικά;

Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα βρίσκονται στην υπηρεσία του αναβάτη εδώ και καιρό. Η αξία κάποιων είναι αδιαμφισβήτητη, όμως καθώς οι κατασκευαστές γεμίζουν τις μοτοσικλέτες τους με ολοένα και περισσότερα, προκύπτουν ορισμένα σοβαρά ερωτήματα.

 
Το ηλεκτρονικά βοηθήματα και τα gadget μιας σύγχρονης μοτοσικλέτας έχουν αδιαμφισβήτητα προσφέρει πολλά στους δύο τροχούς σε τομείς όπως η ενεργητική ασφάλεια, η οικονομία και η εργονομία. Πάρτε για παράδειγμα το πιο σημαντικό ίσως ηλεκτρονικό βοήθημα, το ABS. Από την παρουσίασή του πριν από 20 και πλέον χρόνια εξελίσσεται συνεχώς και έχοντας εξαλείψει όλα σχεδόν τα μειονεκτήματά του (βάρος, απόκριση, αποτελεσματικότητα) έχει αναδειχθεί σε έναν πραγματικό φύλακα άγγελο για τον αναβάτη και τον συνεπιβάτη. Το σύστημα πρόσφυσης του πίσω τροχού και οι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις βελτιώνουν επίσης σημαντικά την ενεργητική ασφάλεια μιας μοτοσικλέτας με τις τελευταίας γενιάς ημι-ενεργητικές αναρτήσεις να αποτελούν, ίσως και το σημαντικότερο τεχνολογικό άλμα αυτή τη στιγμή στους δύο τροχούς.

Τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν όλο και περισσότερους αναβάτες, έχουν επιδοθεί σε μια τεχνολογική κούρσα άνευ προηγουμένου. Εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με όλο και περισσότερα ή πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά καλούδια. Συστήματα πρόσφυσης πολλών σταδίων, πολλαπλοί χάρτες για τον ηλεκτρονικό ψεκασμό, διαφορετικά modes για τη λειτουργία του ABS είναι μόνο μερικά από αυτά. Μη ξεχνάμε επίσης και τις ηλεκτρικές ρυθμίσεις που μπορεί να φέρει ένα μοντέλο (αναρτήσεις, ζελατίνα), αλλά και διάφορα στοιχεία του εξοπλισμού όπως είναι το GPS και ο υπολογιστής ταξιδιού.

Συστήματα που όλα υπόσχονται μια ξεχωριστή εμπειρία για τον αναβάτη, αφού του προσφέρουν μια πλήρη παραμετροποίηση του οχήματός του. Συστήματα που κάνουν την εξωτική ισχύ πολλών σύγχρονων μοντέλων διαχειρίσιμη και προσιτή στον καθένα. Καινοτομίες που, σύμφωνα και με τις εταιρείες, προσφέρουν ακόμη περισσότερο τόσο στην ενεργητική, όσο και στην παθητική ασφάλεια του αναβάτη, πέρα φυσικά από τα οφέλη στην οδήγηση. 

Ωστόσο, με τόσα πολλά gadgets διαθέσιμα αλλά και παρεμβατικά στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, εγείρονται διάφορα ερωτήματα σχετικά με την χρησιμότητα αλλά και την αποδοχή τους από τον κόσμο της μοτοσυκλέτας. Είναι γνωστό ότι τα traction control και οι χάρτες ανάφλεξης-ψεκασμού επεμβαίνουν, πολλές φορές αισθητά, στην απόκριση του γκαζιού, στοιχείο που είναι ακόμη και… μισητό, από πολλούς! Ακόμα, η πληθώρα διαθέσιμων ρυθμίσεων σε μια ηλεκτρονική ανάρτηση ή σε έναν κινητήρα, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ποτέ στην εντέλεια, από έναν αναβάτη; Μπορούμε να καταλαβαίνουμε την διαφορά ανάμεσα στις επιλογές; Πολλοί ισχυρίζονται ότι όλα αυτά είναι τεχνάσματα του marketing, για αύξηση του γοήτρου και των πωλήσεων. 

Και σαν να μην φτάνουν όλα αυτά, ακόμη και η νομοθεσία πλέον επιβάλλει τα ηλεκτρονικά: Το ABS θα είναι πλέον υποχρεωτικό, από του χρόνου, σε όλες τις μοτοσυκλέτες άνω των 125 κυβικών! Ένα σύστημα που πολλοί πολεμούν, αλλά άλλοι τόσοι το εξυμνούν ακριβώς διότι τους έσωσε από πτώση ή ατύχημα! 

Τα ερωτήματα που προκύπτουν από όλα τα παραπάνω είναι τα εξής: Μπορεί ο μέσος αναβάτης να αξιοποιήσει πλήρως, όλα αυτά τα βοηθήματα; Ας πάρουμε για παράδειγμα τις ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις: Ακόμα και οι πιο συμβατικές λύσεις ανάρτησης σε οποιοδήποτε δίκυκλο, πλέον λειτουργούν τόσο καλά, που σπάνια ένας μέσος αναβάτης θα τις φέρει ακόμη και κοντά στο όριο. Αν λοιπόν δώσουμε στον αναβάτη μια μεγάλη πληθώρα ρυθμίσεων, τις οποίες δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ στο παρελθόν, θα τον βοηθήσουμε ή θα τον μπερδέψουμε περισσότερο, αφού δεν θα ξέρει τι να ρυθμίσει; 

Ακόμα ένα παράδειγμα, είναι οι πολλαπλές χαρτογραφήσεις του κινητήρα: Πόσο αισθητές ή ακόμη και χρήσιμες είναι, από τον μοτοσυκλετιστή; Χρειάζεται ο τελευταίος πραγματικά, ένα σύστημα που αλλάζει ελαφρώς κάποιες ρυθμίσεις, προκειμένου να έχει ένα αποτέλεσμα που μπορεί και να μη γίνει αντιληπτό; Η μήπως, ο αναβάτης είναι αυτός που πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να κατανοήσει τη λειτουργία των συστημάτων; 

Και εν τέλει, αν o μέσος αναβάτης δεν μπορεί να αξιοποιήσει μια τόσο μεγάλη πληθώρα δυνατοτήτων και ρυθμίσεων, αξίζει να τις πληρώνει; Μπορεί τα συστήματα αυτά, τελικά, να είναι και υπερβολικά; Πείτε μας τη γνώμη σας!

 
  • ΔελταΚαπα

    Όλη αυτή η πληθώρα ηλεκτρονικών βοηθημάτων βρίσκεται και σε συνάρτηση με την αύξηση της ιπποδύναμης των μοτοσυκλετών. Επομένως το ερώτημα είναι εάν χρειάζεται αυτή η υπέρμετρη αύξηση των αλόγων,εάν είναι διαχειρίσιμη από τον κάθε αναβάτη και σε ποιο ποσοστό; Τα εργοστάσια είχαν ξεκινήσει έναν τέτοιο πόλεμο (μέσω του μάρκετινγκ) και όταν κατάλαβαν ότι έχουν εξαντλήσει τα όρια κινητήρων και οδηγών το γύρισαν με σκοπό να προμοτάρουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα...

      2
  • JAPAN

    Προφανώς και χρειάζονται, ουδείς λογικός οδηγός δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αξίας τους και όποιος το κάνει είναι σε άλλη φάση της ζωής του, σε αυτήν με την ταυτότητα στο στόμα. Το αν μας χρειάζονται όλα ? η απάντηση μου είναι ναι και οι εταιρείες είναι υπεύθυνες να μας τα προσφέρουν χωρίς επιπλέον κόστος. Δεν μπορεί για την κάθε βελτιώση που γίνεται εμείς να πληρώνουνε over ++++ κτλ. Η μεγάλη παραφωνία βεβαιώς και το μεγάλο πρόβλημα είναι στην ποιόητα κατασκευής και όχι στα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Όλοι οι κατασκευαστές έχουν ρίξει τα στανταρτς τους χρησιμοποιόντας χαμηλώτερης ποιοτητας υλικά στην κατασκευη τους. Αυτό στο όνομα της μεέωσης του κόστος ... θυμηθείτε τις μοτοσυκλέτες της προηγούμενης δεκαετίας και τα υλικά, την αντοχή τους και περιμένετε να δείτε αυτές τώρα σε 10 χρόνια

      1
  • Gnostis

    Καλώς ή κακώς οι δύο ρόδες δεν είναι για τον καθένα. Πρέπει να έχεις από λίγα εως πολλά κιλά τρέλα (αυτό φαίνεται και ανάλογα από την μηχανή αν εξαιρέσουμε τις οικονομικές συγκυρίες). Αυτό που προσπαθούν οι εταιρίες είναι να ανοίξουν την αγορά στον "καθένα". Το μεγάλο θετικό είναι ότι σε πολλές μηχανές που για να είσαι κάτοχος πρέπει να έχεις πολλά "κιλά" τρέλας απενεργοποιούνται πλήρως. Και συν τοις άλλοις όλοι κάποια στιγμή θέλουμε να χαλαρώσουμε επομένως τα ηλεκρονικά "πρέπει" να υπάρχουν. Κάποια στιγμή όλοι πιστεύω ότι τα χρειαστήκαμε.

      20
  • canjoun

    Καποτε οι μηχανες δεν ηταν τοσο καλες οσο σημερα, μερικες τις λεγες και επικινδυνες μαλιστα. Και τις περναν ανθρωποι και τις πηγαιναν απιστευτα γρηγορα χωρις κανενα βοηθημα. Η μπορουσες η δεν μπορουσες. Ταλεντο λεγεται αυτο. Σημερα ο καθενας μπορει να παρει οτιδηποτε με ενα σκασμο βοηθηματα και να το παιζει οδηγαρα. Δεν βγαινουν οδηγοι ετσι ομως. Σας τα λεω αυτα με εμπειρια 40 χρονια πανω στις μηχανες εχω οδηγησει από τρικυλινδρα διχρονα καβασακι, μπολντορια και οτι αλλο μπορειτε να φανταστιτε. Τις σημερινες μοτοσιλέτες δεν τις μπορω με τιποτα, πολυ μαλθακες και ηλεκτρικες. Εχω ενα CBX 1050 και δεν το αλλαζω με τιποτα/

      9
  • canjoohn

    Οπως λεμε οτι απο τοτε που βγηκε η συγνωμη χαθηκε το φιλοτιμο, ετσι και με τα βοηθηματα στις μοτοσικλετες απο τοτε που βηκαν χαθηκαν τα πραγματικα τιμονια. Καποτε οδηγουσαν μηχανες πολυ κατωτερες των σημερινων χωρις κανενα βοηθημα και τις πηγαιναν πολυ γρηγορα. Η μπορουσες η δεν μπορουσες. Τωρα με τα abs και τα traction και τα anti spin και τα anti wheel ολοι γιναν οδηγαρες!

      18
  • giannhs gio

    Προσωπικά, θεωρώ ότι μας οδηγούν στην επανάπαυση, όπως και ΟΛΕΣ μα ΟΛΕΣ οι υπερβολές ασφαλείας της εποχής μας. Μας προστατευουν από κάθε κίνδυνο και έτσι εμείς δεν ακονίζουμε τις ικανότητές μας. Ξέρω περίπτωση κοπέλας που οδήγησε σκουτερ χωρίς ABS για λίγο και στο πρώτο φρενάρισμα τσακίστηκε, γιατί στο δικό της σκούτερ είχε ABS και τσαρούχωνε τις μανέτες. Ποιός φταίει εδώ; Τα συστήματα ή ο λάθος χειρισμός του αναβάτη που στηρίζεται εξολοκλήρου σε αυτά; Φυσικά δεν αρνούμαι ότι το ABS ή το traction μπορούν να σώσουν μια κατάσταση επικίνδυνη, το χουν κάνει πολλές φορές. Το θέμα είναι, πως οδηγεί ο κάθε αναβάτης. Και δεν πρέπει να μαθαίνουμε υπό τις προστασίες και τις ευκολίες.

      4
  • Spyros

    Τα ηλεκτρονικα συστήματα χρειάζονται και είναι απαραίτητα. Με αυτά η μοτοσυκλέτα έχει γίνει ασφαλέστερο μέσο απο ότι ήταν πριν 15 χρόνια. Πιστεύω πως ο συνεχεις ανταγωσνιμός στις εταιρείες θα βοήθησει ώστε στο μέλλον να έχουμε ακόμα πιο ασφαλείς μοτοσυκλέτες καθώς συνεχώς θα εξελίσουν τεχνολογίες κτλ. Πιστεύω πως είναι απαραίτητα. ΘΕΩΡΩ επίσης μεγάλο λάθος το η ρύθμιση να μένει στα χέρια των αναβατών καθως όλοι προσπαθώντας να αποδείξουν ότι είναι γνώστες, μηχανικοί κτλ κάνουν λάθος ρυθμίσεις, τις ρυθμίσεις πρέπει να τις κάνει ο μηχανικός και όχι ο αναβάτης.

      6

NONPAPER - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ