Ακόμα νομίζεις ότι η «σακαράκα» σου είναι διαμάντι;

Η μοτοσικλέτα σου έχει σβήσει αρκετά κεράκια στην τούρτα γενεθλίων της και εσύ πιστεύεις ακόμα ότι έχεις καινούργιο μοντέλο. Μήπως τελικά η καλή σου δεν είναι πια όσο καινούργια νομίζεις ότι είναι;

Έχεις στην κατοχή σου ένα παλιό μοντέλο πολλών ετών και προσπαθείς να το διατηρείς σε κατάσταση βιτρίνας. Το προσέχεις, δεν αμελείς την συντήρησή του και μπορείς να το χαζεύεις για ώρες. Πόσο καινούργιο είναι όμως, τώρα που η δεκαετία του 2000 μετράει σχεδόν…20 χρόνια πίσω;

Στην αυγή της δεκαετίας του 2000, ήσουν το επίκεντρο της προσοχής αν είχες μοτοσυκλέτα με ψεκασμό καυσίμου και ψηφιακά όργανα με οθόνη LCD. Σήμερα, τα χαρακτηριστικά αυτά τα βρίσκεις στάνταρ ακόμα και σε μοντέλα μικρού κόστους, στις δε μοτοσυκλέτες ο πήχης έχει ανέβει δραματικά πλέον. Μιλάμε για ABS, traction control, συστήματα ηλεκτρονικού γκαζιού, ηλεκτρονικών αναρτήσεων, έγχρωμες TFT οθόνες και πόσα άλλα. Η οικονομία καυσίμου έχει σήμερα κυρίαρχο λόγο και στις μοτοσικλέτες και πλέον τα σημερινά μοντέλα έχουν εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό και σε αυτό το κομμάτι, όντας πολύ πιο ισχυρά και πολύ πιο οικονομικά από τις παλιότερες μοτοσυκλέτες. Κατά συνέπεια το διαμάντι που αγόρασες στις αρχές του 2005, είναι πλέον πολύ πίσω!

Πολλοί είναι οι αναβάτες οι οποίοι αναπολούν τις μοτοσυκλέτες του παρελθόντος, υποστηρίζοντας ότι είναι πιο συνδεδεμένες με τον αναβάτη και με περισσότερη οδηγική αίσθηση. Αλλά η αλήθεια είναι ότι τα σύγχρονα μοντέλα είναι πολύ καλύτερα από τα παλιότερα, ειδικά σε αυτό τον τομέα. Για παράδειγμα, οι αναρτήσεις πλέον είναι ηλεκτρονικές, αυτορυθμιζόμενες και δεν πρέπει να είσαι… ειδικός, για να τις φέρεις να λειτουργούν σωστά και σε όλες τις συνθήκες. Τα δυναμικά χαρακτηριστικά μιας μοτοσυκλέτας, όπως το πλαίσιο και το σετ αναρτήσεων έχουν μελετηθεί με κορυφαία λογισμικά και δοκιμές. Η τεχνολογία υλικών έχει φέρει στη μαζική παραγωγή, κατασκευές που στο παρελθόν ήταν απόλυτα εξωτικές και πανάκριβες, όπως τμήματα μοτοσυκλετών από μαγνήσιο και ανθρακονήματα. Τα φρένα έχουν εξελιχθεί και είναι πλέον πανίσχυρα και πιο ελαφριά από ποτέ. 

Τα σημερινά μοντέλα έχουν εξελιχθεί τόσο, που είναι αδύνατον να τα χαρακτηρίσεις εκ προοιμίου επικίνδυνα, χωρίς να κάνει λάθος ο αναβάτης. Το ανώτερο επίπεδο κατασκευής και στησίματος, μαζί  με τα ηλεκτρονικά σώζουν πολλές καταστάσεις που στο παρελθόν μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα. Πόσοι αναβάτες έχουν στο ενεργητικό τους πτώση από χαζομπλοκάρισμα μπροστινού σε λευκή διαγράμμιση ή νερά στο δρόμο; Το ABS έχει δώσει τέλος σε αυτά. Έχουμε και το traction control, που προλαμβάνει γλιστρήματα του πίσω τροχού σε παρόμοιες με τις παραπάνω συνθήκες –ακόμα μια αιτία για ατυχήματα που αποφεύγονται εύκολα. Χρειάζεται να αναφερθεί επίσης  ότι η ακαμψία σε σημεία όπως το πλαίσιο και οι αναρτήσεις, σημαίνει ότι η μοτοσυκλέτα συμπεριφέρεται πιο άμεσα και με μεγαλύτερη ακρίβεια στους χειρισμούς του αναβάτης της. Η μοτοσικλέτα παραμένει σε πλήρη έλεγχο, σε βαθμό σαφώς ανώτερα από τα περισσότερα μοντέλα με ηλικία άνω των 15 ετών.

Η συντήρηση ενός παλιότερου οχήματος δεν είναι πάντα μια εύκολη υπόθεση. Τα πράγματα συνήθως δυσκολεύουν αρκετά, όταν αναζητάς κάποιο ανταλλακτικό. Σχεδόν 20 χρόνια ζωής για ένα όχημα δεν είναι καθόλου λίγα, σε σχέση με το σήμερα και οι εταιρείες σταματούν την υποστήριξη σε ανταλλακτικά κάποια στιγμή. Αυτό σημαίνει ότι είτε θα… ευχηθείς να υπάρχει στοκ στο ανταλλακτικό που ψάχνεις, είτε θα καταλήξεις σε ημιτασιόν με αποτέλεσμα να αποκλίνεις από το γνήσιο. Ακόμα, όσο το όχημα γερνάει, οι πιθανότητες να σου βγάζει τα προβλήματα, μικρά είτε μεγάλα, αυξάνονται. Πολλοί αναβάτες έχουν έρθει στο σημείο να μετανιώνουν την δήθεν ευκαιρία μεταχειρισμένου ή το σαράβαλο που χαλάει συνέχεια. Ρωτήστε αρκετούς αναβάτες με παλαιότερα οχήματα για να σας μιλήσουν για τις περιπέτειες τους στην συντήρηση, στη διατήρηση ή στην αναπαλαίωση…

Εσείς τι λέτε; Ισχύουν όλα αυτά ή το δικό σας παλιό μοντέλο δεν σπάει, δεν χαλάει και είναι καλύτερο από τις σημερινές μοτοσυκλέτες;