Ένα Gilera GP800 στο χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα.

Gilera GP800: Ο πρωταθλητής του κυβισμού

Ήρθε με τα περισσότερα κυβικά στην ιστορία των scooters και απεχώρησε… ακριβώς έτσι, τολμώντας πολλά για την εποχή του και κοιτάζοντας τις μοτοσυκλέτες στα μάτια. Ένα μίνι αφιέρωμα στο «κτηνώδες» Gilera GP 800.

Μέχρι το 2006, το μεγαλύτερο σε κυβισμό scooter που κυκλοφορούσε στην αγορά, ήταν το Suzuki Burgman 650. Αντίθετα στον πολυτελή, executive προσανατολισμό του Burgman, η Yamaha προσέφερε το TMAX για όσους ήθελαν ένα υβρίδιο μοτοσυκλέτας-scooter με την σπορ συμπεριφορά σε πρώτο πλάνο. H Gilera όμως ετοίμασε ένα scooter που θα προκαλούσε αίσθηση για την εποχή του, αφού θα έσπαγε πολλά όρια και προκαταλήψεις και θα άνοιγε τον δρόμο για ακόμη περισσότερες εμφανίσεις μοντέλων του είδους. Πρόκειται για το GP800, που ήρθε ως μοντέλο 2007 και αποκαλύφθηκε στο κοινό πρώτη φορά, το 2006.

Τεχνικές λύσεις χωρίς προηγούμενο
Το δυνατότερο χαρτί του GP800 ήταν ο κινητήρας του: Μία δικύλινδρη σε διάταξη V μονάδα, που προήλθε από το Aprilia Mana 850. Ο ακριβής κυβισμός του ήταν 839,3 κ.εκ. και η απόδοση του έφτανε τους 75 ίππους, ένας αριθμός ασύλληπτος για scooter την εποχή εκείνη και ακατάρριπτος ακόμα και σήμερα. Ο κινητήρας φιλοξενούταν στο κέντρο του GP800, ως κομμάτι του πλαισίου και όχι της πίσω ανάρτησης, ξεκλειδώνοντας έτσι την δυνατότητα χρήσης ενός αλουμινένιου ψαλιδιού στο πίσω τμήμα. Η μετάδοση γινόταν με CVT σύστημα μεν, αλλά ενσωματωμένο στον κινητήρα δε, ενώ η τελική σύνδεση μοτέρ-τροχού γινόταν με αλυσίδα. Καθαρά μοτοσυκλετιστική λύση, την οποία το GP800 εφάρμοσε πρώτο στα scooters, 5 χρόνια πριν την εμφάνιση του Honda Integra, το οποίο έχει και παρόμοια φιλοσοφία γενικότερα. Το GP800 θυσίασε ένα μέρος της πρακτικότητας, προκειμένου να τοποθετήσει αλουμινένιο ψαλίδι με monoshock αμορτισέρ στο πίσω μέρος, μια επιλογή που θα αποδεικνυόταν κρίσιμη για την οδηγική συμπεριφορά. 

Οι διθυραμβικές κριτικές
Ήταν ξεκάθαρο ότι το Gilera GP800 επιχειρούσε το «υβρίδιο μοτοσυκλέτας – scooter», με εστίαση στην συμπεριφορά της πρώτης, αλλά τις ευκολίες του δεύτερου. Με ένα GP800, κάθε αναβάτης μπορούσε να είναι άνετος σε μία σέλα-πολυθρόνα και, με ένα απλό άνοιγμα του γκαζιού, να αισθανθεί την γλυκύτητα των 75 ίππων που τον ωθούν προς τα εμπρός. Το GP800 όμως ήταν παραπάνω και από αυτό. Σωστά σχεδιασμένο και μελετημένο σε επίπεδο στησίματος, το μοντέλο συγκέντρωσε πολύ καλές κριτικές για την οδηγική συμπεριφορά του. Σταθερότατο, ακριβέστατο στην σπορ οδήγηση, με πολύ καλές αναρτήσεις και φρένα και φυσικά, έναν δικύλινδρο έτοιμο για… πόλεμο, το GP800 κέρδισε φανατικούς οπαδούς. Ο χαρακτήρας του, που συνδύαζε την ευκολία οδήγησης με την μεγάλη ισχύ και την σπορ συμπεριφορά, άνοιξε «παράθυρο» στους απανταχού βελτιωτές κάνοντας το ένα από τα αγαπημένα τους «παιδιά». Το GP800 έκανε αρκετά μεγάλη επιτυχία και στην δική μας αγορά, παρά το ότι δεν κατάφερε να ξεπεράσει το «μεγαθήριο» TMAX σε φήμη, παρέμεινε όμως μία από τις δυνατότερες πολυχρηστικές επιλογές δικύκλου και ένα απόλυτα επιτυχημένο μοντέλο ανάμεσα στους δύο κόσμους.
 
 Ο διάδοχος Aprilia SRV850
To 2012, η Aprilia παρουσίασε το SRV850, το οποίο στην αγορά μας διαδέχθηκε το GP800. Ωστόσο, τα δύο μοντέλα ήταν ουσιαστικά ίδια, ενώ ο κινητήρας ήταν πανομοιότυπος. Το SRV συνέχισε την πορεία της πλατφόρμας στην αγορά μας  και κέρδισε με την σειρά του τον δικό του κύκλο θαυμαστών. Τα δύο «αδερφά» scooters παραμένουν ακόμα, τα μεγαλύτερα σε κυβισμό οχήματα της κατηγορίας, τουλάχιστον μέχρι (και αν) κάποια άλλη εταιρεία κάνει καμία… τρέλα και παρουσιάσει scooter στο λίτρο!