Γιατί εξαφανίστηκε η μανιβέλα;

Ένας απλός και αξιόπιστος τρόπος εκκίνησης, που όμως σήμερα βρίσκεται σε όλο και λιγότερα δίκυκλα. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Εσείς θέλετε μανιβέλα στο δίκυκλό σας;

Η γνωστή σε όλους μας μανιβέλα, έχει διαχρονικά συνδεθεί με την εκκίνηση μιας μοτοσυκλέτας. Τόσο ισχυρή είναι μάλιστα η σύνδεση σε πολλές περιπτώσεις, που  θεωρείται αδιανόητο για κάποια συγκεκριμένα μοντέλα και δίκυκλα, να μην εκκινούν αποκλειστικά και μόνο με την μανιβέλα! Εδώ και πολλά χρόνια όμως, ο μηχανικός ποδομοχλός εκκίνησης  εξοστρακίζεται δραστικά από τα καινούργια μοντέλα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Και επίσης, γιατί αγαπάμε τόσο την μανιβέλα ακόμη; Ας δούμε…

Γιατί πολλοί αναβάτες θέλουν ακόμη τη μανιβέλα;
Παλαιότερα, φυσικά, δεν υπήρχε άλλος τρόπος εκκίνησης μιας μοτοσυκλέτας πέρα από την μανιβέλα. Αυτό δεν αφορούσε μόνο τα μικρά δίκυκλα, αλλά και τις μεγάλες μοτοσυκλέτες των 4 κυλίνδρων και των πολλών κυβικών, τα τρομερά δικύλινδρα thumpers, πρακτικά τα πάντα. Οι πρώτες ηλεκτρικές μίζες για μοτοσυκλέτα εμφανίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Αν και η διευκόλυνση που προσέφεραν ήταν σημαντική, πολλοί αναβάτες απλά δεν θέλουν να αλλάξουν με τίποτα, την ύπαρξη μιας μανιβέλας: Θεωρούν, ότι καθώς είναι αποκλειστικά μηχανικό μέσο, η μανιβέλα έχει σημαντική αξιοπιστία και μπορεί να εξασφαλίσει εκκίνηση «οπουδήποτε και οπωσδήποτε». Μάλιστα, ειδικά στα μικρότερα δίκυκλα καθημερινής χρήσης (ή τους «εργάτες», όπως πολλοί τα λένε), στα οποία τα ηλεκτρικά συστήματα δεν ήταν πάντα τα καλύτερα δυνατά, η μανιβέλα εξασφάλιζε την σιγουριά της εκκίνησης και την αποφυγή της ακινητοποίησης οχήματος και αναβάτη, σε μια πολύ «απασχολημένη» ημέρα. Όμως οι μανιβέλες έχουν και τα όριά τους και αυτό, έγινε πολύ νωρίς αισθητό.

Ποτέ η χρήση της μανιβέλας δεν ήταν «παιχνιδάκι»
Με την εξέλιξη των κινητήρων, η μανιβέλα φανέρωσε εύκολα τα όριά της. Εδώ δεν μιλάμε για μικρούς, μονοκύλινδρους κινητήρες που  παίρνουν μπροστά «για πλάκα» με μισή μανιβελιά. Μιλάμε για τετρακύλινδρους, δικύλινδρους σε V ή ακόμα χειρότερα, κτηνώδεις «μονοκύλινδρους» που είχαν πολύ μεγάλη συμπίεση. Τέτοιοι κινητήρες απαιτούσαν μεγάλη δύναμη και σωστή τεχνική από τον αναβάτη, ενώ ποιος δεν θυμάται τις γνωστές «ανάποδες» που έχουν σπάσει, στην κυριολεξία, πόδια; Για τους σκληροπυρηνικούς και πουρίστες, η «τελετουργία» της εκκίνησης με μανιβέλα ήταν μέρος της απόλαυσης. Για τους περισσότερους αναβάτες, όμως, δεν ήταν ούτε αστείο, ούτε απολαυστικό. Η ασύγκριτη ευκολία της εκκίνησης με ένα κουμπί μόνο, που προσέφερε η μίζα, οδήγησε σε μια καθολική επικράτηση του συστήματος. Οι μανιβέλες παραμένουν ακόμη σε κάποια μικρότερα μοντέλα, όμως είναι φανερό ότι σύντομα θα εκλείψουν εντελώς.



Γιατί όμως να μην έχω μανιβέλα;
Είναι ένα ερώτημα που, όπως πολλά άλλα, δεν απαντάται «κατά μονάς»: Οι εταιρείες παρακολουθούν μαζικά, τις τάσεις της αγοράς και ανταποκρίνονται ανάλογα. Είναι απλό: Ελάχιστοι επιθυμούν να εκκινούν το όχημά τους με μανιβέλα πλέον. Ακόμα, τα ηλεκτρικά συστήματα των δικύκλων έγιναν πολύ πιο αξιόπιστα, στο πέρασμα των ετών και η πιθανότητα βλάβης στην μίζα ή «θανάτου» της μπαταρίας έχει μειωθεί κατά πολύ. Η μαζική διάδοση των ηλεκτρικών συστημάτων, έφεραν επίσης μείωση του κόστους τους –παλιότερα, ήταν πανάκριβο να αποκτήσεις μια μοτοσυκλέτα με μίζα, σήμερα είναι κοινή λογική. Όλοι αυτοί οι λόγοι, καθιστούν την μανιβέλα μια ιστορική λεπτομέρεια, την οποία σταδιακά θα αποχαιρετίσουμε!
 
 

  • Στέλιος

    Παιδιά είμαι κάτοχος ενός aprilia rsv 1000 και ενός piagio beverly 250. Και ναι οκ στην μεγάλη μηχανες με ταχύτητες και απομόνωση αν μείνεις από μπαταρία με λίγο σπρώξιμο βγαίνεις από την δύσκολη θέση, αλλά στο σκούτερ που δεν έχει μανιβέλα, εάν μείνεις από μπαταρία θα μετανοιωσεις την ώρα και τη στιγμή που το αγόραζες!!!!!! Μανιβέλα στα σκούτερ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ !!!!!!!!!!!

      87