Κιβώτιο: Αυτόματο ή μηχανικό;

Η Honda έκανε την αρχή με το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DCT και οι γνώμες είναι διχασμένες. Αργά ή γρήγορα περιμένουμε να δούμε κι άλλες εταιρείες να εξοπλίζουν τις μοτοσυκλέτες τους με αντίστοιχα κιβώτια. Έχετε οδηγήσει κάποια μοτοσυκλέτα με ημιαυτόματο κιβώτιο; Θα την αγοράζατε;

Τα ημιαυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη υπάρχουν στον κόσμο του αυτοκινήτου εδώ και αρκετά χρόνια. Στις μοτοσυκλέτες αργήσαμε να τα δούμε και η Honda ήταν αυτή που πρώτη παρουσίασε ένα τέτοιο κιβώτιο και εφοδίασε κάποιες από τις μοτοσυκλέτες της. Οι γνώμες των αγοραστών διχάστηκαν, αφού κάποιοι καλωσόρισαν τη νέα τεχνολογία, ενώ άλλοι προτίμησαν την παραδοσιακή λύση του μηχανικού κιβωτίου.

Το προφανές πλεονέκτημα ενός ημιαυτόματου κιβωτίου είναι η απουσία συμπλέκτη και το γεγονός ότι οι αλλαγές πραγματοποιούνται αυτόματα. Το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να ανοίγει και να κλείνει το γκάζι και το κιβώτιο αποφασίζει ποια είναι η καταλληλότερη σχέση ανά πάσα στιγμή και την αλλάζει σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό κάνει εύκολη την κίνηση στην πόλη, όπου οι ταχύτητες είναι μικρές και οι αλλαγές ταχυτήτων συνεχείς. Ο αναβάτης μπορεί να παρέμβει στη λειτουργία του και να αλλάξει ο ίδιος ταχύτητα από κουμπιά στο τιμόνι ή να επιλέξει την πλήρως χειροκίνητη λειτουργία, δηλαδή να έχει αποκλειστικά αυτός τον έλεγχο του κιβωτίου. Οι αλλαγές γίνονται ομαλά και κάθε μετακίνηση είναι πιο ξεκούραστη για αναβάτη και συνεπιβάτη. Στις τελευταίες εκδόσεις του, το DCT, έχει διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας για σπορ ή οικονομική οδήγηση τα οποία διαφέρουν ως προς τις στροφές του κινητήρα στις οποίες πραγματοποιούνται οι αλλαγές. Όμως σε πολλές περιπτώσεις και κυρίως όταν ο αναβάτης θέλει να κινηθεί γρήγορα, οι επιλογές της σχέσης που κάνει ένα ημιαυτόματο κιβώτιο διαφέρουν από αυτές που θα έκανε ο αναβάτης.

Από την άλλη μεριά ο απόλυτος έλεγχος που σου προσφέρει ένα μηχανικό κιβώτιο είναι αυτό που ζητάνε οι περισσότεροι μοτοσυκλετιστές. Η αίσθηση του να αλλάζεις ταχύτητα από τον επιλογέα και να χρησιμοποιείς τη μανέτα του συμπλέκτη είναι μοναδική και δεν συγκρίνεται με το να αλλάζεις ταχύτητα πατώντας κουμπάκια. Με το πατινάρισμα του συμπλέκτη, ο αναβάτης, μπορεί να ρυθμίσει με ακρίβεια το ποσό της δύναμης που περνάει στον πίσω τροχό. Επίσης, ένα μηχανικό κιβώτιο είναι πιο ελαφρύ, κάτι που έχει αντίκτυπο στο συνολικό βάρος της μοτοσυκλέτας και άρα στις επιδόσεις της. Το ότι είναι πιο απλή κατασκευή και δεν ελέγχεται από ηλεκτρονικά συστήματα το καθιστά και πιο αξιόπιστο, αφού είναι πιο δύσκολο να παρουσιάσει βλάβη. Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την τιμή της μοτοσυκλέτας η οποία είναι χαμηλότερη όταν αυτή είναι εφοδιασμένη με παραδοσιακό μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Έχετε οδηγήσει μοτοσυκλέτα με ημιαυτόματο κιβώτιο; Πώς σας φάνηκε η αίσθηση; Θα την επιλέγατε έναντι μίας με μηχανικό κιβώτιο;

  • Gregory

    Επειδή έχω και τα δυο,Aprilia mana και NC 700 το Aprilia είναι μπροστά πολύ.το NC θέλει περισσότερη υπόδύναμη δεν πάει με 50 υπους.

      1
  • Δημήτρης

    Ημουν οπαδός του κλασσικού χειροκίνητου σασμάν,τόσο σε αυτοκίνητο,όσο και σε μοτοσυκλέτα.Μόλις οδήγησα αυτόματο το ερωτεύτηκα και δεν το αλλάζω με τίποτα

      7
  • Δημήτρης

    Οταν οδηγήσεις αυτόματο όχημα είτε μοτοσυκλέτα είτε αυτοκίνητο ΔΕΝ το ξαναλλάζεις ΠΟΤΕ !!!

      6
  • Μιχάλης

    Τα πάντα είναι θεωρίες μέχρι κάποιος να αποκτήσει πραγματική οδηγική εμπειρία. Τα αυτόματα ή ημιαυτόματα κιβώτια τείνουν να επικρατήσουν σε κάθε επίπεδο. Πρέπει όμως να το οδηγήσει κανείς για να καταλάβει. Πρόσφατος κάτοχος X-ADV ο γράφων, σας μεταφέρω ότι η εμπειρία είναι εκπληκτική, η προσήλωση στο δρόμο μεγαλύτερη, οι επιδόσεις (όποτε θες) αλλά και η οικονομία κατα πολύ βελτιωμένες. Δοκιμάστε και δεν θα χάσετε.

      7
  • jimeta

    Κάτοχος NC 750X,μετά από 23 χρόνια οδηγός μηχανών και αλλαγής 13 δικύκλων δεν υπαρχει καλύτερο από το DCT κιβώτιο και δή αυτόματο,όπως είπε και ο φίλος Στέλιος, ανά πάσα στιγμή το χειρίζεσαι εσύ και όποτε βαρεθείς το βάζεις στο αυτόματο,χώρια και την οικονομία.

      8
  • Μανος

    Είμαι 54 ετών είχα πάντα μοτο και έχω αλλάξει πολλές, κυριως on-off και πάντα αναρωτιόμουν γιατί καμιά εταιρεία δεν τολμά να βγάλει μοτο με αυτόματο κιβώτιο. Πολύ πρόσφατα κατάφερα να γίνω κάτοχος μια NC750X. Η εμπειρία μου μετά τη δεύτερη μέρα μετατράπηκε σε απόλαυση και όποιος δεν την οδηγήσει για δυο- τρεις μέρες είναι καλύτερα να μην εκφράζει με ευκολία αρνητική κριτική. Άλλωστε σε μια χώρα σαν την Ιταλία με μεγάλη παράδοση στην οδήγηση και στην παραγωγή μοτο δεν είναι τυχαίο ότι το συγκεκριμένο μοντέλο είναι πρώτο με διαφορά σε πωλήσεις. Ας καταλάβουμε ότι δεν παράγουν μόνο οι Έλληνες αδρεναλίνη και τεστοστερόνη. Ευχαριστώ. Μάνος

      16
  • Μανωλης

    Οποιος θέλει αυτοματο ας πάρει σκουτερ. Δεν βλέπω το λόγο να προσπαθουν να μετατρέψουν τις μοτοσυκλέτες σε σκουτερ. Τα συστήματα μπορεί να εξελίσσονται συνεχώς, αλλά ετσι σιγα σιγα χάνεται η μαγεία της οδήγησης

      3
  • stathis

    ένα ατύχημα στο παρελθόν άφησε αναπηρία στο αριστερό πόδι (περονιαίο νεύρο) και δεν μπορεί το πέλμα να κάνει την κίνηση προς τα απάνω αποτέλεσμα δεν γίνετε να αλλάζω ταχύτητες έτσι ξέχασα για πάντα τις μεγάλες μοτοσικλέτες και συμβιβαστικά με σκούτερ ευτυχώς εξελίσσεται η τεχνολογία και πλέον μαζεύω χρήματα και ναι πλέον θα μπορώ να κάνω τα ταξιδάκια μου πάνω σε 2 ρόδες όπως παλιά.

      25
  • Euthimis33

    Η ευκολία ενός αυτόματου κιβωτίου, είναι απολαυστική. Είναι το απόλυτο αγχολυτικό. Ξεχνάς βέβαια στριψίματα και γρήγορη οδήγηση, αλλά απολαμβάνεις οικονομία και ηρεμία. Νομίζω οτι η επιλογή είναι πιο πολύ θέμα προτεραιοτήτων.

      12
  • Στέλιος

    Εντάξει παιδιά και κάποτε το να τραβάς τα χαλινάρια απ τα άλογα ήταν μια μοναδική αίσθηση. Οσοι οδηγούν και συνήθισαν αυτόματα αυτοκίνητα ..γελάνε με τα κιβωτια και λένε τοσα χρονια... Η τεχνολογία προχωρά... οι γνωμες θα διίστανται..όμως πίσω ..δε γυρνάνε τα πράγματα. εχοντας το NC DCT είμαι ενθουσιασμένος. Το Αφήνω στο αυτοματο στη πόλη και προσηλώνομαι στη κίνηση. Στο βουνό η στοστροφιλίκι παίζω με τα κουμπάκια...ναι παιζω δε χρειάζεται να ταλαιπωρώ τοπόδι μου και ανεβοκατεβάζω όποτε θέλω. Αν βαρεθώ η κουραστω βάζω το σπορ mode και απολαμβάνω οδήγηση. Ανηφόρες στάσεις σε περίεργες καταστάσεις κλπ ..δεν σβήνει ποτέ... Πρόβλημα ποτε...Ευτυχώς η τεχνολογία προχώρησε.

      27
  • ΣΤΡΑΤΟΣ

    Δεν έχω οδηγήσει ποτέ μηχανή χωρίς συμπλέκτη. Η ιδέα όμως να το κάνω μου είναι πολύ δελεαστική. Ήδη σκέφτομαι στο αμέσως επόμενο διάστημα να αντικαταστήσω την αγαπημένη μου VARADERO με την καινούργια AFRICA TWIN με το κιβώτιο DCT. Ίσως να προσθέτει λίγο επιπλέον βάρος αλλά η ευκολία που προσφέρει είναι πολύ μεγάλη. Όσο για τις πιθανές βλάβες που ίσως παρουσιάσει νομίζω πως το όνομα HONDA είναι εγγύηση για το αντίθετο. Όλες μου οι μηχανές ήταν HONDA και ποτέ μα ποτέ δεν μου έβγαλαν το παραμικρό πρόβλημα.

      24