Έλεγχος γκαζιού: Το πιο σημαντικό στην οδήγηση;

Γιατί ο σωστός έλεγχος του γκαζιού είναι μία από τις κορυφαίες δεξιότητες, που πρέπει να έχει ένας αναβάτης; Πόσο σημαντικός είναι εν τέλει;

Ρωτήστε όποιον καλό αναβάτη μοτοσυκλέτας θέλετε, είτε μιλάμε για ερασιτέχνη, είτε για επαγγελματία, είτε για αγωνιζόμενο: Θα σας πει ότι ο έλεγχος του γκαζιού είναι μία από τις σημαντικότερες δεξιότητες, για πολλούς μάλιστα είναι Η σημαντικότερη. Το
«Αγιο Δισκοπότηρο» των σχολών οδήγησης μοτοσυκλέτας, ο σωστός έλεγχος του γκαζιού είναι προαπαιτούμενο για την εξέλιξη του μοτοσυκλετιστή. Τι τον κάνει τόσο σημαντικό;

Το γκάζι είναι γλυκό, αλλά σε μεγάλες ποσότητες… βλάπτει
Με πιο απλά λόγια, οι μοτοσυκλέτες είναι γενικότερα πανίσχυρες. Μία 400άρα μοτοσυκλέτα δρόμου της εποχής μας, για παράδειγμα, έχει επιδόσεις εφάμιλλες ενός σπορ αυτοκινήτου μικρού κυβισμού ή και καλύτερες, ενώ οι μεγάλες on-off και superbikes φτάνουν και ξεπερνούν αυτές των… υπεραυτοκινήτων πλέον! Ένας λάθος χειρισμός στο γκάζι μιας μοτοσυκλέτας μπορεί να έχει απρόβλεπτες συνέπειες, και αυτό θα γίνει επειδή ο αναβάτης θα ξαφνιαστεί και κατά πάσα πιθανότητα, θα αντιδράσει λάθος. Aρα, ο πρώτος λόγος που ο έλεγχος του γκαζιού είναι τόσο σημαντικός, είναι διότι οι αναβάτες καλούμαστε να «τιθασεύσουμε» πολλά έως πάρα πολλά… άλογα, ανάλογα με την μοτοσυκλέτα που οδηγούμε. Αν λοιπόν δεν θέλουμε, το όχημά μας να… εκτοξευτεί μπροστά χωρίς εμάς ή να αποσταθεροποιηθεί, επειδή είμαστε άτσαλοι στον δεξί μας καρπό, πρέπει να μάθουμε να ελέγχουμε την μεγάλη δύναμη που η μοτοσυκλέτα μας δίνει.

Είναι θέμα πειθαρχίας
Ο σωστός έλεγχος του γκαζιού, φέρνει φυσικά και την οδηγική πειθαρχία ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο ο αναβάτης κινείται. Τι εννοούμε; Ότι ο αναβάτης θα είναι σε θέση, να αναπτύξει και να διατηρήσει την κατάλληλη ταχύτητα για την πόλη, το ταξίδι, τον επαρχιακό ή οποιοδήποτε άλλο περιβάλλον, ανάλογα και με τις συνθήκες που συναντάει. Με αυτό εννοούμε τον καιρό, την κίνηση, την κατάσταση του δρόμου, απρόβλεπτους παράγοντες και άλλα. Όταν ένας αναβάτης μπορεί να ελέγχει το γκάζι σωστά, όπου και αν βρίσκεται, μπορεί να αποφεύγει απότομους χειρισμούς ή φρεναρίσματα πανικού. Σκεφτείτε κάποιον, που οδηγώντας μια μεγάλη μοτοσυκλέτα σε πυκνή κυκλοφορία ανοίγει πολύ γκάζι, για να αναγκαστεί να φρενάρει απότομα, σύντομα. Μια τέτοια τακτική μπορεί να αποβεί καταστροφική, αν σε στιγμή υπερβολικής ταχύτητας συμβεί κάτι απρόβλεπτο. Με σωστό έλεγχο της ταχύτητας της μοτοσυκλέτας ανάλογα με το περιβάλλον, ο αναβάτης μπορεί να είναι πιο χαλαρός, να προβλέπει και να παίρνει αποφάσεις γρηγορότερα, να αποφεύγει λάθη, αλλά και να μειώνει την κατανάλωσή του αυξάνοντας την οδηγική του απόλαυση!

Και το γκάζι, μπορεί να σε σώσει
Είναι καθήκον ενός αναβάτη να γνωρίζει, πότε και πως θα χρησιμοποιήσει την πλήρη ισχύ της μοτοσυκλέτας του. Συνήθως, αυτό γίνεται κατά τα προσπεράσματα ή σε κατάσταση αποφυγής κάποιου παρακωλύματος, ΕΞΩ από την πόλη. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο αναβάτης πρέπει να είναι σε θέση να μπορεί να ανοίξει γκάζι όταν και όσο πρέπει, αλλά και να το κλείσει, όταν χρειαστεί. ΠΡΟΣΟΧΗ όμως: Και πάλι στην ευθύνη του αναβάτη, είναι η σωστή κρίση για χρήση γκαζιού ή φρένου! Σε στιγμές αβεβαιότητας, η ασφαλέστερη τακτική είναι η πέδηση, κάτι που επίσης όμως, υπάγεται στην πειθαρχία του δεξιού καρπού.

Το γκάζι επηρεάζει δραματικά την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας
Θα μας πείτε τώρα «Τι λες… δεν το γνώριζα!» ίσως με ένα σαρκαστικό χαμόγελο. Κι όμως, είναι αρκετοί αναβάτες που δεν έχουν βιώσει η εξερευνήσει, το πόσο το γκάζι αλλάζει την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, ειδικά στις στροφές. Πολύ συνοπτικά, το απότομο άνοιγμα του γκαζιού μπορεί να αποσταθεροποιήσει αμέσως το όχημα: Είτε με σούζα, είτε με πλαγιολίσθηση του τροχού, είτε με το σήκωμα των εμπρός αναρτήσεων που μπορεί να οδηγήσει σε ταλάντωση του τιμονιού. Ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή το απότομο κλείσιμο του γκαζιού, μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα του πίσω τροχού, ολίσθηση του εμπρός μέρους ή ακόμη και πτώση, αν είστε μέσα σε στροφή! Επιπλέον, οι αναβάτες που αρέσκονται στην γρήγορη οδήγηση, μαθαίνουν κατά κόρον το πώς το γκάζι, επηρεάζει την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, από την είσοδο της στροφής μέχρι την έξοδό της  και πως οι μικροχειρισμοί, αλλάζουν τις γραμμές του οχήματος. Αν παρακολουθήσετε ένα σχολείο οδήγησης, μια από τις πρώτες ασκήσεις είναι η σωστή χρήση του γκαζιού στις στροφές, κάτι που μπορεί να μεταμορφώσει το οδηγικό στυλ ενός αναβάτη.