Δίκυκλο με δίπλωμα αυτοκινήτου: Να γιατί πρέπει να γίνει

Η εξίσωση των διπλωμάτων μοτοσυκλέτας A1 και αυτοκινήτου, που ήδη ισχύει στις χώρες της Ευρώπης, μπορεί να φέρει δραστικές αλλαγές στον χώρο του δικύκλου στην χώρα μας και μια νέα ανακοίνωση έρχεται να προσθέσει πολύτιμα στοιχεία σε αυτό. Δείτε περισσότερα.

Το θέμα «οδήγηση δικύκλου με δίπλωμα αυτοκινήτου»  προκάλεσε τόσες πολλές αντιδράσεις την προηγούμενη εβδομάδα, που σχεδόν αυτόματα ανήχθη σε θέμα-ταμπού για τον ειδικό τύπο και όχι μόνο, με την ανυποχώρητη άρνηση του κοινού και των εκπαιδευτών οδήγησης  να αποδεχθούν αυτή την αλλαγή, η οποία προς το παρόν βρίσκεται «εν αναμονή». Ωστόσο, πρόκειται για μια ρύθμιση που ήδη βρίσκεται σε ισχύ σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ενώ κάτι που απουσίαζε από τις ειδήσεις της προηγούμενης εβδομάδας, ήταν περισσότερες λεπτομέρειες για τις προϋποθέσεις της ενοποίησης.
 
Σήμερα, με μια μεγάλη και αναλυτική ανακοίνωση του, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εμπόρων-Εισαγωγέων-Επισκευαστών Δικύκλου παρουσιάζει τις θέσεις του, σχετικά με την ενοποίηση των δύο διπλωμάτων και αποκαλύπτει πολύτιμες πληροφορίες για το τι ισχύει σε άλλες χώρες. Διαβάστε παρακάτω, αναλυτικά, την ανακοίνωση.

H ισοδυναμία διπλωμάτων οδήγησης Β / ΑΜ & Α1

Σχεδόν όλα τα κράτη έχουν αναγνωρίσει χωρίς προϋποθέσεις την ισοδυναμία Β/ΑΜ (μοτοποδηλάτων) και τα περισσότερα και μεγαλύτερα, με τυπικές προϋποθέσεις την ισοδυναμία Β/Α1(125cc). Αίτημα διαχρονικό είναι και η χώρα μας να προχωρήσει σε μια αντίστοιχη ρύθμιση ισοδυναμίας και για τους Έλληνες πολίτες.

 Αναμενόμενα θετικά της ισοδυναμίας Β / ΑΜ & Α1
1. Θα απαλλάξει πολίτες μικρού εισοδήματος από «χαράτσι» σε χρόνο και κόστος για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης μοτό, της τάξης των 300-400 ευρώ .
2. Mείωση των ρύπων και της συμφόρησης των αστικών κέντρων, καθώς τα μικρά δίκυκλα χρησιμοποιούνται εναλλακτικά και συμπληρωματικά στον αστικό ιστό.
3. Λαμβανομένου υπόψη ότι η μικρή κατηγορία δικύκλων θα είναι στο εγγύς μέλλον στην πλειονότητά τους ηλεκτροκίνητα, η συμβολή της ισοδυναμίας στην μείωση των ρύπων καθίσταται σημαντική.
4. Aποσυμφόρηση νησιών από αυτοκίνητα και ATV, καθώς με την χορήγηση της ισοδυναμίας και στην χώρα μας, οι τουρίστες θα μπορούν να επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους στα μικρά νησιά που ασφυκτιούν από την κίνηση των τετράτροχων, ευέλικτα σκουτεράκια.
5. θα ικανοποιήσει το αίσθημα ισότητας του Έλληνα πολίτη με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.
- Σε έναν Έλληνα δεν του επιτρέπεται να οδηγήσει στην Ελλάδα, αλλά στην Μαδρίτη, Παρίσι, Μιλάνο του επιτρέπεται να οδηγήσει λόγω ισοδυναμίας.
- Σε έναν Έλληνα δεν του επιτρέπεται να οδηγήσει στην Ελλάδα, αλλά επιτρέπεται στους αλλοδαπούς να οδηγούν μοτοποδήλατο στην Ελλάδα λόγω ισοδυναμίας (δηλαδή χωρίς δίπλωμα μοτό, αλλά με αυτοκινήτου)!
6. Ύπαρξη και στην Ελλάδα υπηρεσιών «κοινοχρησίας» δικύκλων (scooter sharing). Αποτελεί σύγχρονη τάση στις Ευρωπαϊκές πόλεις, της οποίας η εφαρμογή στην Ελλάδα καθίσταται σήμερα δυσχερής, καθώς η εφαρμογή της υπηρεσίας περιορίζεται μόνο στους κατόχους διπλώματος μοτό, ενώ στο εξωτερικό περιλαμβάνει και όλους τους κατόχους διπλώματος αυτοκινήτου.
7. Μείωση τροχαίων με δίκυκλα που προκαλούνται από οδηγούς αυτοκινήτου που οδηγούν μόνο αυτοκίνητο. Η έρευνα (MAIDS) έδειξε ότι η πλειονότητα των ατυχημάτων που προκαλούνται από οδηγούς αυτοκινήτων σε δίκυκλα είναι από οδηγούς που δεν οδηγούν και δίκυκλο. Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται και με μοτοσυκλέτα είναι πολύτιμη.
8. Αποφυγή συγχρωτισμού στα ΜΜΜ και αποφυγή κινδύνων μετάδοσης κορωνοϊού.

Πώς έχουν εφαρμόσει την ισοδυναμία οι ΕΕ χώρες

• Β/ΑΜ (μοτοποδήλατο, ταχ. μικρότερη από 45 χλμ/ώρα)
Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, εκτός της Ελλάδας, παρέχουν την ισοδυναμία Β/ΑΜ, χωρίς καμία προϋπόθεση, χωρίς επιπλέον εξετάσεις και μαθήματα.

• Β/ Α1 (ελαφρύ δίκυκλο), προϋπόθεση για την παροχή ισοδυναμίας: Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που παρέχεται η ισοδυναμία Β/Α1, δίδεται χωρίς καμία επιπλέον θεωρητική ή πρακτική εξέταση από κρατικό φορέα.

Ιταλία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
Τσεχία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
Λετονία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
Ισπανία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 3 έτη
Σλοβακία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη Για αυτόματο όχημα
Πορτογαλία: χωρίς προϋπόθεση, εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη και 25 έτη ηλικία.

Εκτός των χωρών του Βορρά, καταγράφεται ότι στις χώρες που παρέχεται η ισοδυναμία χωρίς μαθήματα και εξετάσεις, περιλαμβάνονται η Ιταλία και η Ισπανία, χώρες με μεγαλύτερο στόλο δικύκλων σε σχέση με την Ελλάδα και με ταμπεραμέντο οδηγών και συνθήκες οδήγησης παρόμοιες με την χώρα μας. Προσφάτως, από 1/1/2020, σε αυτές τις χώρες προστέθηκε και η Γερμανία, η οποία πλέον επιτρέπει την ισοδυναμία Β/Α1 χωρίς εξετάσεις, με βασικές προϋποθέσεις την κατοχή διπλώματος Β για 5 έτη και ελάχιστη ηλικία 25 έτη.

Ποια είναι η εμπειρία των χωρών που έχουν εφαρμόσει την ισοδυναμία;
Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία μοτοσικλέτας (ACEM) δεν έχει διαπιστώσει κάποια αρνητική επίπτωση στην οδική ασφάλεια των 10 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εφαρμόζουν την ισοδυναμία (ΑCEM position on the European legal framework regulating access to vehicles, 2018, σελίδα 5). Μελέτες αποδεικνύουν πως η εξειδικευμένη εκπαίδευση και εξέταση δεν αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για την ασφαλή οδήγηση ελαφρών δικύκλων. Για παράδειγμα, έχει διαπιστωθεί πως οι χρήστες ελαφρών δικύκλων που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1 (Siniestralidad De Las Motocicletas Ligeras (μικρ. από 125cc), Απρίλιος 2015, UNESPA, ANESDOR, κεφάλαιο 5.5). 

Σύμφωνα με έρευνα (MAIDS) που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών (ACEM) σχετικά με την εμπλοκή των δικύκλων σε τροχαία ατυχήματα, σε σύνολο 921 καταγεγραμμένων τροχαίων ατυχημάτων που συνέβησαν σε Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία και Ιταλία, παρατηρήθηκαν τα εξής:
1. Μόλις 3,7% των τροχαίων προκλήθηκαν από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλό του. Η εκπαίδευση στην οδήγηση δικύκλου δεν είναι τόσο σημαντική όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.
2. Από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο, ενώ 14% αυτοκίνητο και δίκυκλο. Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται και με μοτοσυκλέτα είναι πολύτιμη. 

Τα δίκυκλα 50/125cc ΑΜ/Α1 κατηγορία διπλωμάτων
Τα δίκυκλα 125 κυβικών (Α1): - είναι στην πλειονότητά τους μικρού όγκου και περιορισμένου βάρους οχήματα. - Το 90% των προσφερομένων και κυκλοφορούντων δικύκλων είναι εύκολου χειρισμού, καθώς είναι αυτόματα ή ημιαυτόματα. - Ο χειρισμός τους είναι απλούστερος και από ένα ποδήλατο, που φέρει μηχανισμούς 5-15 ταχυτήτων. Επιπλέον, λόγω των ευρωπαϊκών προδιαγραφών κατασκευής (CBS/ABS φρένα, ύπαρξη φλας, κόρνας, καθρεπτών κ.ά.) είναι οχήματα περισσότερο ασφαλή και από τα ηλεκτρικά ποδήλατα

Φυσικά και περιγράφουν ότι το μοτό είναι ακάλυπτο όχημα και κινδυνεύεις. Μάλλον είναι σε σύγχυση. Η ισοδυναμία δεν αφορά το μέσον αλλά τον οδηγό. Στην παρούσα φάση δεν συζητείται ποιο μεταφορικό μέσο είναι το ασφαλέστερο αλλά ποιοι οδηγοί και με τι σύστημα ή τρόπο θα τους δίδεται η δυνατότητα οδήγησης δικύκλου. Αν ακολουθήσουμε τον συλλογισμό τους θα φτάσουμε να κυκλοφορούμε όλοι μας με τανκς. Γιατί τι τύχη έχει ένα Smart ή τα μικροκαμωμένα ηλεκτρικά όταν συγκρουστούν με ένα SUV ; Και τι συνιστούν ; Ο άλλος να πάρει Hummer; Η λογική αυτή μάλλον καταλήγει σε αδιέξοδο.
Τα ατυχήματα των δικυκλιστών οφείλονται στην πλειοψηφία τους στην επιθετική οδήγηση που είναι ίδιον των νεαρών ατόμων. Η ισοδυναμία θα διευκολύνει να «ανέβουν» στα δίκυκλα προσεκτικότεροι οδηγοί, που μακρόχρονα θα βελτιώσει την στατιστική των ατυχημάτων στην χώρα μας.
 
Είναι γενική παραδοχή, ότι ένας 25χρονος με 3 έτη οδήγησης αυτοκινήτου (Β) είναι αρκετά πιο συνετός οδηγός από έναν «θερμόαιμο» 16χρονο ή 18χρονο, που έτυχε διπλώματος δικύκλου με τις προβλεπόμενες εξετάσεις σήμερα. Προσδοκούμε και η χώρα μας να προχωρήσει σε μια ρύθμιση ισοδυναμίας για τους Έλληνες πολίτες όπως και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
 
Αρκετά με το αυτομαστίγωμα της ρετσινιάς του κακότροπου λαού! Πλέον δεν μπορούμε σε όλα να είμαστε ο «ξεχωριστός» λαός από όλη την Ευρώπη. Πρόσφατα αποδείξαμε ότι ξεφύγαμε μπροστά και δεν πρέπει να την πληρώνουν όλοι αν κάποιοι ακόμη πιστεύουν ότι είναι ανώριμοι Ελληνάρες. Εδώ υπάρχουν κραυγές και πολέμιοι της μάσκας!! Δεν θα βρίσκονταν καλοθελητές για την ισοδυναμία των διπλωμάτων; Η ατολμία τόσων ετών και η υποχωρητικότητα σε στενά συντεχνιακά συμφέροντα δεν πρέπει πλέον να μας κρατούν μακριά και πάντα σε διαφορετικότητα από τα πεπραγμένα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ήλθε μία νέα γενιά πολιτικών και το «νέα» θα πρέπει να το αποδείξει.




 

  • ΝΙΚΟΣ

    ΑΝ ΚΑΝΩ ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΩ 125cc ΜΕ ΔΙΠΛΩΜΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΕΝΩ Ο ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙ.ΘΑ ΔΙΚΑΙΩΘΩ?

      2
  • STAMOS

    Οι οδηγοί των αυτοκινήτων που θα θελήσουν χωρίς να έχουν χρησιμοποιήσει μοτο ποτέ απλώς έχουν την οδηγικη αίσθηση που λέμε, τίποτε άλλο. Μου προκαλεί αίσθηση πως εξομοιώνεται αυτά τα δύο.Μετα από 98 μηχανές και περίπου 65 αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών από το 1979 ήμουν είμαι και θα είμαι υπέρ της μετακίνησης με μοτο. Μάλιστα διαθέτω αυτή τη στιγμή ένα μεγαλύτερο και ένα μικρό. Το αυτοκίνητο στο πάρκινγκ και μόνο όταν χρειαστεί η οικογένεια να μετακινηθεί ολόκληρη. Ουτε 500 χλμ το χρόνο.Το τρίτο μάτι που λέγαμε παλιά για αυτούς που οδηγούσαν μοτο που βέβαια δεν το είχαν οι πιο πολλοι, ένας οδηγός αυτοκινήτου δεν το έχει. Μέχρι να το αποκτήσει και θα πάρει πολύ χρόνο θα χαθούν ζωές. Δεν λέω ότι είμαστε πιο εξυπνοι απο τους αλλους που το έχουν κάνει. Βρειτε στοιχεία ατυχηματων με τετοιες περιπτώσεις στο εξωτερικό και θα το διαπιστωσετε. Ουτε στις σχολές οδηγών θα γίνουν ξαφνικά μηχανόβιοι έτοιμοι για το δρόμο. Τα βασικά όμως όπως και να γίνει θα τους τα διδάξουν.Δείτε ας πούμε ένα παράδειγμα με τις γουρούνες ποσοι έχουν χαθεί. (Δεν έχω σχέση με καμμια τέτοια σχολή).Ας βγάλει οποίος θέλει ένα διπλωμα και ας πάρει ότι μηχανάκι θέλει. Και Αντε μετά να πεις σε αυτόν που θα οδηγήσει χωρίς αυτό το δίπλωμα και θέλει από τον Πειραιά να παει στο Περιστέρι μέσω Κηφισου ότι δεν μπορεί γιατί είναι ανοικτός αυτοκίνητοδρόμος. Ετσι γίνεται έξω.

     
  • Manos

    Η ΚΟΝΟΜΑ κύριοι!!!! Η ΚΟΝΟΜΑ......!!!! Αυτός είναι ο λόγος που δεν έχει γινει ακόμα στην Ελλάδα....!!!! Δεν μπορεί σε ένα σωρό χώρες να ισχύει η εξίσωση και όχι στην ψωκοσταινα....!!!!! Τόσες πολιτισμένες χώρες κάτι ξέρουν παραπάνω.... Αλλά είπαμε... Εμείς εδώ είμαστε άλλος θεός.... Έχουμε και 4 κατηγορίες για τα δίκυκλα.... Λες και ο 18αρης είναι ικανός να οδηγήσει μια m3 αλλά είναι ανίκανος να καβαλήσει ένα 125αρι!!!!!

      32